Van de Olympische Spelen naar de marketingwereld. Voormalig judoka Ruben Houkes brengt sporters en merken bij elkaar met breedtesport- en marketingbureau 2Basics. In het gesprek deelt Houkes zijn visie over traditionele sportmarketing en de vaak nog onbekende wereld voor marketeers: gaming en eSports.
Traditionele sportmarketing
Als het gaat om traditionele sportmarketing vieren sponsorcontracten hoogtij. Houkes vertelt dat een succesvol sponsorcontract afhankelijk is van de doelstellingen. 2Basics gelooft niet per definitie in de pure platte branding kant. ‘Wij geloven in het opnieuw kijken naar consumenten, het segmenteren op een andere manier en snappen dat je doelgroep bijvoorbeeld penningmeester is bij een sportvereniging.’
Co-host Frank Goren stipt het belang van het reserveren van budget voor activaties aan. Houkes: ‘Dat is ook waar het vaak fout gaat. Je bent er bij het betalen van een sponsorfee als merk nog niet. Het niet benutten van rechten in een contract is zonde.’
E-gaming? Gaming en eSports!
Een minder traditionele vorm van sportmarketing speelt zich in de wereld van de gamers af. Gebruik je het begrip e-gaming? Dan heb je een horde boze gamers achter je aan. 2Basics collega Kevin Loos schuift tijdens het gesprek aan om zijn expertise te delen over gaming en eSports.
Hij geeft aan dat er voor deze twee begrippen verschillende definities zijn. ‘Zelf zie ik eSports als competitief gamen. Dit houdt zelf gamen in, maar met name het kijken naar andere competities. Miljoenen mensen gamen thuis. Dat kan Candycrush zijn, maar ook een potje Fifa.’
Moeilijke match: merken en eSports
De eSports wereld is groot. ‘De finale van League of Legends heeft 43 miljoen unieke kijkers.’ Houkes constateert dat merken om drie redenen iets met eSports willen doen. ‘Dat zijn merken die die doelgroep verloren zijn, willen verjongen of die het vanuit een recruitment perspectief bekijken.’
Om een succesvolle case te ontwikkelen moet je de profielen van de gamers scherp hebben. ‘Iets willen doen met eSports is hetzelfde als ‘iets’ willen doen met sport. Voetbal is compleet anders dan judo. Zo werkt het ook in de eSports-wereld (...). Daar kunnen wij merken bij helpen. Wel moet je in het achterhoofd houden dat acht van de tien cases op dit moment nog mislukken. Goed weten waar je mee bezig bent is dus essentieel.’
Naast het helder hebben van de profielen zul je als merk soms dieper in de buidel moeten tasten. Houkes: ‘De publishers vergaren vaak genoeg inkomsten uit het verkopen van hun games, de ingame aankopen en bijbehorende evenementen.’ Maar als het lukt? Dan heb je een ijzersterke community achter je staan.
Benieuwd naar goede cases? Beluister de podcast of bekijk de shownotes.
Het nieuws
Het nieuws in The Brief draait deze editie om haptische ads op Android telefoons, het nieuwe video initiatief van Facebook en de beslissing van Adidas om te stoppen met het verkopen van golfkleding door de afnemende populariteit van Tiger Woods. Zowel host Mark Schoones als co-host Frank Goren vinden de beste content die zij de afgelopen tijd gelezen hebben het boek Creativity Inc. van Ed Catmul, oprichter van Pixar, over het behoud van creativiteit bij snel groeiende creatieve bedrijven.
The Brief is een tweewekelijkse podcast over content, marketing en media. The Brief wordt gemaakt door The Agency; het contentmarketingbureau van Wayne Parker Kent. Adformatie is mediapartner.
De aflevering is ook te vinden in de iTunes-store en alle overige podcast apps.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!