Rotterdam legt alcoholreclame aan banden

Rotterdam wil alcoholreclames in de uitgaansgebieden in de stad aan banden gaan leggen. Dat moet ertoe leiden dat het alcoholgebruik onder jongeren daalt en dat het aantal vernielingen en geweldplegingen op stapavonden wordt teruggedrongen.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Het college van B en W verkent op dit moment de wettelijke mogelijkheden die er zijn om dergelijke reclames aan strengere eisen te onderwerpen. Dat staat in het ’Plan van aanpak alcohol 2009-2010’, dat het college naar de gemeenteraad heeft gestuurd. Daarin staat dat zich op uitgaansavonden zes keer meer incidenten voordoen dan op andere dagen.

In de rapportage wordt ook een regionale campagne aangekondigd die jongeren moet wijzen op de gevolgen van (overmatig) alcoholgebruik. Deze krijgt vorm in samenwerking met onder meer Koninklijke Horeca Nederland en jongeren zelf, en is een aanvulling op grote landelijke campagnes zoals ’Bob, daar kun je mee thuiskomen’ en ’Drank maakt meer kapot dan je lief is’. De maatregelen komen boven op de inspanningen die er al worden gepleegd in de strijd tegen (zwaar of overmatig) alcoholgebruik onder jongeren onder en boven 16 jaar. Daarnaast krijgen winkeliers en horecaondernemers (en horecapersoneel) cursussen en scholing aangeboden, waar zij leren hoe zij het gebruik van alcohol door jeugd kunnen herkennen. Verder worden op scholen, in het openbaar vervoer en bij de ingang van horecazaken vrijwillige alcoholtesten afgenomen. Bij schoolfeesten zijn er regelmatig zogeheten indrinkcontroles.

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie