Reed Elsevier krijgt een nieuwe naam: RELX. De naamsverandering werd bekendgemaakt bij de presentatie van de jaarcijfers over 2014. Behalve de naamsverandering, die per 1 juli ingaat, neemt Reed Elsevier zijn bedrijfsstructuur op de schop. De structuur van de uitgeverij wordt versimpeld. Dat zou het bedrijf makkelijker en dus aantrekkelijker moeten maken voor beleggers.
Het Britse Reed Elsevier PLC en het Nederlandse Reed Elsevier NV brengen al hun activiteiten en dochtermaatschappijen onder in één moedermaatschappij, die op 1 juli wordt omgedoopt in RELX Group. Het bedrijf zegt dat die naam een betere weerspiegeling vormt van de eigen transformatie van een uitgever van gedrukte tijdschriften en boeken naar een digitale informatieleverancier.
De merknamen die het bedrijf hanteert veranderen niet. Topman Erik Engstrom benadrukte dat de sterke merknaam van wetenschappelijk uitgever Elsevier niet verdwijnt. Het belang van de nieuwe naam voor het overkoepelende bedrijf moet volgens hem dan ook niet worden overdreven. 'Het is geen historisch besluit. Het gaat er vooral om dat we de structuur aanzienlijk versimpelen, zodat het overzichtelijker wordt voor aandeelhouders.'
De omzet van Reed Elsevier daalde in 2014 van 6.035 miljoen naar 5.773 miljoen Britse pond. Analisten waren optimistischer met hun voorspelling van een daling tot 5.808 miljoen pond. In euro’s kwam de omzet 1 procent hoger uit op 7.159 miljoen euro.
De onderliggende omzet groeide evenwel met 4 procent en was daarmee conform verwachting. Het bedrijfsresultaat (EBITA) kwam in 2014 iets lager uit op 1.739 miljoen pond. Per saldo rapporteerde Reed Elsevier een aangepaste nettowinst van 1.213 miljoen pond, tegenover 1.197 miljoen pond in 2013.
Bron: ANP
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!