Reed Business Information en Fitness First winnen Nationale E-mail Publishing en E-mail Marketing Aw

In de Amsterdamse Meervaart werden vanmiddag de Nationale E-mail Publishing en E-mail Marketing Award (kan dat echt niet korter?) uitgereikt.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Bij de E-mail Publishing Award won Veritate/Reed Business Information met de NieuwsbladTransport e-mail Nieuwsbrief.

Dat was op het nippertje, want de jury was verdeeld, zo vertelde jury-voorzitter Marc Borgers.

Twee juryleden vonden de Telegraaf met zijn Speurders.nl-case beter en twee kozen voor NT.

Uiteindelijk mocht de stem van het publiek in de zaal de doorslag geven. Met twee keer zo veel stemmen als Speurders.nl (lag misschien ook een beetje aan het optreden van de man van de Telegraaf: te zelfverzekerd) won NT.

Bij de E-mail Marketing Award wist de jury het wel: in meerderheid kozen ze voor Fitness First en het publiek was het daar ook mee eens.

Kimberly-Clark met zijn schattige puppy en de Landmacht met een wervingscampagne verloren.

Wat viel op?

Borgers had last van teleurstelling. 'Het is jammer, maar er is stilstand op e-mail marketinggebied', zei hij. 'Vorig jaar hadden we met BasiqAir nog een mooie geïntegreerde case, maar die zagen we dit jaar niet. Wel is de kwaliteit in de breedte gegroeid. Er wordt nu door meer partijen getest en dat is goed.'

Hij zei over NT-case van Reed: 'Het is een voorbeeld voor uitgevers dat je van gratis e-mail nieuwsbrieven naar betaalde kunt gaan. Het design is erg simpel, daar mag nog wel wat gebeuren, maar het wordt allemaal erg gewaardeerd. Als je dagelijks een betaalde nieuwsbrief, gekoppeld aan een abonnement op een printtitel, uitstuurt en die wordt in 40 procent van de gevallen elke dag weer geopend, dan doe je het goed.'

De man van NT vertelde dat Reed nu ruim een ton euro per jaar omzet boekt op deze e-mail nieuwsbrief.

Speurders.nl kreeg de credits voor het uitgebreide testen van zijn nieuwsbrieven. Er werd geëxperimenteerd met verzendtijden en design. 'Ze hebben in korte tijd een gedegen case opgebouwd', meldde Borgers.

Over de E-mail Marketing Award-genomineerden viel ook nog wel wat te melden. De budgetten bij Fitness First en Kimberly-Clark (K-C) waren niet hoog: zo'n 7500 euro.

Hoe je daarvoor 41.366 e-mail adressen kunt kopen, zoals K-C deed, is mij overigens een raadsel, maar de wc-papierfabrikant zette een schattige pup in, die mensen konden downloaden zodat hij over het pc-scherm liep en kunstjes deed.

De marketeer van K-C moest toegeven dat de doelstelling was om de merkwaarde op te krikken, maar dat het moeilijk was om dat aan te tonen.

Van de 41.366 mails werd wel 39,8 procent geopend en van die groep klikte 31,18 procent door.

Het totale aantal downloads bedroeg 62.750. Of het ook omzet opleverde, bleef ongewis, en de marketeer vertelde dat het de volgende keer iets commerciëler zal gaan.

De winnaar, Fitness First, onderdeel van een wereldwijde keten van fitness centra, had 7.400 euro voor zijn e-mail campagne. De organisatie kocht daarvoor onder andere adressen bij Wegener en stuurde 11.477 mails uit om mensen te interesseren voor een gratis week fitnessen en een abonnement.

Van de uitgezonden mails werd 50,4 procent geopend. Daarvan klikte 36,4 procent door. Daarvan meldde 10,1 procent zich ook aan.

Iedereen die reageerde werd overigens binnen 48 uur door de locale vestigingen opgebeld met een aanbod.

Er werd een return on investment van 30 gehaald. Dat betekent dat de gerealiseerde omzet 30 keer de inzet van de middelen bedroeg.

De Landmacht had wat meer geld tot zijn beschikking. Er werd een speciale wervingssite gebouwd (50.000 euro) en aan conceptontwikkeling (11.000 euro) en aan adressen (5000 euro voor 10.000 e-mailadressen) ging ook het een en ander op.

Er werden 10.446 mails uitgestuurd om mensen te interesseren in een baan bij de Landmacht. 49 procent opende de mail. Het aantal sollicitanten bedroeg 150 (2,9 procent en dat is veel meer dan na een advertentiecampagne, vertelde de betrokken dame).

Het was mooi, maar niet genoeg om te winnen.

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie