Onlangs werd Andrea Ragnetti, de hoogste marketeer van Philips, benoemd tot CEO van Philips DAP.
Zijn Chief Marketing Officer-functie behield hij. In een interview met het Tijdschrift voor Marketing, zegt Ragnetti het een en ander over Apple.
En waarom Philips nog niet zoiets als een iPod heeft kunnen maken.
Ragnetti: 'Tot nu toe kijken we als we een nieuwe lijn van producten lanceren, niet verder dan tien tot 18 maanden. We hebben bijvoorbeeld geen plan om van een mp3-speler een iPod te maken.'
Op de opmerking dat Apple dat wel kon, zegt Ragnetti: 'Maar Apple heeft Steve Jobs. Een man die de organisatie leidt en soms goed zit. Apple heeft alleen geen proces om tot zo'n innovatie te komen. Wij willen dat wel. Als Steve Jobs wegvalt, is Apple verloren.'
Ragnetti zegt dat hij geen kritiek heeft op Apple, maar wil de zaken wel in een context plaatsen. 'Apple's omzet is een héél erg klein deel van de omzet van Philips. Apple heeft de laatste 20 jaar geld verloren en nu verdienen ze iets, omdat ze een succesvol product hebben dat bedacht is door één man. Zet eens een stapje terug: ze hebben geen proces dat zoiets vaker laat gebeuren. In deze industrie heeft niemand een proces en niemand verdient geld. Dus ik zoek daar wel naar en hoop daarmee onderscheid te maken. Ik zoek naar een proces waarbij je potentiële innovaties ook echte relevante innovaties worden.'
Hij zegt verder: 'De iPod hadden we hier in technologie al vijf jaar in huis voordat Apple er mee kwam. Er zit echt niets nieuws in een iPod. Zij hebben er alleen een icon brand van gemaakt in drie, vier jaar tijd. Het is heel geleidelijk gegaan. Je investeert in het begin heel erg fors en verdient dus niet veel. Daar nemen wij de tijd niet voor. Wij denken in veel kortere periodes én in volume. Dat is ook normaal in deze industrie. Ik wil daar echter anders naar kijken. Zodat we wel van een mp3-speler een iPod kunnen maken.'
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!