Kleine ondernemers vinden het vaak lastig om aan de slag te gaan met marketing. De gemiddelde bakker op de hoek heeft geen geld voor een marketingafdeling. Om geld te besparen knutselt hij zelf wel een flyer in elkaar en laat hij zijn website bouwen door een handig neefje. De communicatietak van PostNL richt zich op deze doelgroep.
Reclamecheck
Het kantoor van Damir Grcic (marketingmanager mkb bij PostNL) hangt vol met flyers, posters, menukaarten en uitgeprinte e-mails van ondernemers. Het is een selectie van inzendingen voor de MKB Reclamecheck, een actie waarbij ondernemers gratis hun campagnes laten beoordelen door experts. Vorig jaar kreeg hij een paar honderd inzendingen. Hij geeft toe dat hij van sommige acties best onder de indruk was. ‘Je komt creatieve, professioneel ogende acties tegen. Veel van deze uitingen konden met kleine aanpassingen al een stuk effectiever worden. Denk aan minder tekst, aansprekende beelden of duidelijke calls-to-action.’
Gratis tips
Dit jaar kreeg de actie een vervolg. Tot en met vrijdag 22 augustus kunnen ondernemers gratis marketingtips krijgen van de reclameprofessionals van PostNL. ‘Vaak zijn het kleine dingetjes die afbreuk doen aan iets wat in principe goed is,’ zegt Grcic. Hij wijst naar een flyer van een sportcentrum. ‘Hierop staat wat het centrum allemaal aanbiedt, maar er is geen oproep tot actie. Met een tekst als “kom nu sporten en krijg korting” wordt de actie een stuk effectiever.’
Call-to-action
Vorig jaar vergat 41% van de ondernemers zo’n call-to-action in hun bericht. Een ander veelvoorkomend probleem waren te lange teksten (40%) en slecht beeldmateriaal (28%). ‘Er is geen gouden ei voor een goede campagne, maar marketing blijft een vak’, zegt Grcic. ‘Met een paar basistips en –technieken kan een leuke actie een stuk succesvoller worden.’
Begin bij de klant
Volgens de marketingmanager moeten ondernemers leren beginnen bij het begin. ‘Je bedenkt eerst wie je klant is, wat zijn behoefte is en vervolgens hoe je die klant het best kunt bereiken. Voor veel ondernemers lopen die stappen door elkaar heen. Ze denken eerst: we moeten iets met een folder. Dan verzinnen ze een mooi plaatje. Op het laatste moment zoeken ze uit naar wie ze de flyer toe gaan sturen. Zo zag ik een mailing van een transporteur die trots vertelt dat hij 150 vrachtwagens heeft. Hartstikke leuk, maar wat moet zijn klant ermee? Die moet hij bijvoorbeeld vertellen dat hij altijd binnen een half uur kan leveren.’
Angst om te verliezen
Verder deelt PostNL een paar psychologische trucjes met ondernemers. ‘Het is bijvoorbeeld effectief om te communiceren vanuit de angst om te verliezen’, zegt de marketingmanager. Daarmee bedoelt hij dat mensen eerder zullen handelen om verlies te voorkomen, dan om iets te winnen. ‘We hebben het getest met een campagne voor energiemeters. In boodschap A gebruikten we de angst om bij te betalen. Boodschap B ging over het besparen van een bepaald bedrag per maand. Boodschap A was veel effectiever.’
Geen liefdadigheid
De tips zijn kosteloos, maar deze campagne is geen liefdadigheid van het bedrijf. Sinds een paar jaar mengt PostNL zich in de communicatiemarkt. Ondernemers kunnen niet alleen brieven of folders versturen via de post, maar ook advies vragen over marketing of zelfs een hele campagne laten optuigen. Grcic: ‘We hebben een sterk logistiekmerk, maar PostNL moet ook een communicatiemerk worden.’
Hoe PostNL dat gaat doen, lees je in het volgende nummer (augustus, #31) van Adformatie.