Plasterk: 'Onderzoek naar verdringings-effecten reclamemarkt'

Minister Plasterk gaat een breed reclame-onderzoek uitvoeren naar 'eventuele verdringingseffecten tussen de verschillende gedrukte en audiovisuele media'.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Wat een dergelijk onderzoek precies inhoudt, is nog niet duidelijk. Uit zijn beleidsreactie op het eindrapport van de commissie Brinkman wordt wel duidelijk dat Plasterk niet van plan is de publieke omroep reclamevrij te maken.

In zijn reactie zegt Plasterk zich 'hard te maken voor een betere, duurzame samenwerking tussen de pers en de publieke omroep'. Daarnaast wil hij komen tot één distributienetwerk, hetgeen voor kranten kan leiden tot een aanzienlijke kostenbesparing. De uitgevers komen naar verwachting nog dit najaar met concrete plannen.

Hij trekt ook 8 miljoen euro uit voor innovatie van de perssector en 4 miljoen euro voor de aanstelling van jonge journalisten bij dag- én opiniebladen.

Met dit pakket aan maatregelen neemt Plasterk de meeste aanbevelingen over van de Tijdelijke Commissie Innovatie en Toekomst Pers, onder leiding van Elco Brinkman. De commissie Brinkman heeft eerder de problemen in de perssector onderzocht. Die sector kampt al langere tijd met dalende oplagen en advertentie-inkomsten en met stijgende kosten in productie en distributie. Om uit het dal te klimmen staat de sector voor een meervoudige opgave: zorgen dat hij weer gezond wordt en blijft, bedrijfsmatig innoveren en de innovatie van de journalistieke praktijk oppakken. De minister zegt in zijn reactie de kranten op de korte termijn te willen helpen de bedrijfsvoering weer op orde te brengen.

Het belang van een goede samenwerking tussen de pers en de publieke omroep, met name op internet, wordt daarbij benadrukt. Zo moet het mogelijk worden dat de publieke omroep beeldmateriaal ter beschikking stelt aan krantensites. De minister wil de aanbeveling van Brinkman om te komen tot regionale mediacentra, waarbij dagbladen en regionale omroep crossmediaal zouden kunnen samenwerken, verder verkennen.

Plasterk wil verder de Tijdelijke Wet mediaconcentraties verlengen en tegelijkertijd laten onderzoeken of er alternatieven zijn om de pers enerzijds meer ruimte te geven voor de exploitatie van printmedia binnen een crossmediale omgeving en anderzijds te voorkomen dat teveel macht bij één uitgever komt.

Het voorstel om via een internetheffing extra geld vrij te maken voor innovatie van de pers neemt de minister niet over. Wel erkent hij dat het in het digitale tijdperk lastig is verdienmodellen voor nieuws te ontwikkelen. Verder is de minister voorstander van brede beschikbaarheid van programmagegevens van de publieke omroep, zodat ook kranten die integraal zouden kunnen afdrukken, maar wel tegen een redelijke vergoeding.

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie