Nieuw waterbeleid onder de aandacht

‘Nederland leeft met water…’ is de naam van een nieuwe campagne om Nederlanders bewuster te maken van het feit dat zij in een waterrijk land leven dat gedeeltelijk onder zeeniveau ligt. In het Waterpaviljoen op de Floriade zal de staatssecretaris De Vries van Verkeer en Waterstaat deze week het startsein geven voor deze campagne, die zeker tot in 2003 doorloopt.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Nederland is synoniem met water. Maar niet iedereen staat daar nog bij stil. Toch is dat wel belangrijk, vindt de overheid. De zeespiegel stijgt, de bodem daalt en het regent

vaker en harder. We moeten anders met het water omgaan, anders krijgen we

natte voeten in de winter en ‘s zomers een gele grasmat in de tuin. Bovendien bereikte de waterstand in 1993 en 1995 een alarmerend hoog peil. Het waterbeheer in Nederland is daarom radicaal veranderd. Het nieuwe waterbeleid staat onder meer beschreven in de kabinetsnota

Waterbeleid in de 21ste eeuw. Inmiddels is het nieuwe beleid gemeengoed

voor de watersector in Nederland. Het principe vasthouden, bergen,

afvoeren, wordt daarom ook steeds vaker toegepast. Dit betekent een

radicale wijziging ten opzichte van het oude waterbeleid, waarbij het

water snel werd weggepompt en vervolgens ingesnoerd tussen dijken. De

ervaring leert (hoogwaters van 1993, 1995 en de zware regenval van 1998)

dat dit niet meer decennia lang de gewenste veiligheid oplevert. Het

West-Europese klimaat verandert en Nederland ondervindt dat aan den

lijve. Dit nieuwe waterbeleid heeft gevolgen voor alle Nederlanders. Daarom

hebben Rijk, provincies, gemeenten en waterschappen besloten om een

landelijke campagne te voeren. Nederlanders moeten zich weer bewust

worden van het feit dat zij in een waterrijk land leven en dat dit niet

zonder consequenties is. Iets dat de laatste vijftig jaar naar de

achtergrond is verdwenen. Na de officiële start op 2 mei maken het rijk, de provincies, gemeenten en waterschappen hun organisaties bekend met de campagne en voorzien hen

van voldoende ondersteunend materiaal. Na de zomervakantie start de publiekscampagne met spots op radio en TV, advertenties in dag- en weekbladen en brochures voor het publiek.

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie