Pieter Broertjes, Hoofdredacteur de Volkskrant (links op de foto):
'In cijfers gaat het slecht met de Volkskrant. De omzet is sinds de zomer in elkaar gestort. Het gaat hier voor het eerst niet om een conjuncturele ontwikkeling, maar om een structureel probleem.
'Door de gratis dagbladen kan het jaren duren voordat de tariefkortingen voorbij zijn. De Volkskrant zit in een lastige spagaat tussen de wensen van de lezers en kwaliteitbehoud enerzijds en anderzijds genoeg geld blijven verdienen via nieuwe advertentiemogelijkheden.
'Ik ben niet somber, maar we moeten wel geld en tijd overhouden om innovaties daadwerkelijk te kunnen uitvoeren. We zijn de krant opnieuw aan het uitvinden. Aanbodgericht, online verbinden met offline, meer beeld gebruiken, Volkskrantbanen.nl om jongeren aan te trekken, etc.
'Misschien moeten we zelfs ophouden met het "krant" te noemen, maar dat is lastig als je Volkskrant heet.'
Hylke van der Meer, Groepsdirecteur advertentiemarkt Wegener (midden foto):
'Tot 2002/2003 was het allemaal erg behoudend en conventioneel in de dagbladensector. Ik ben blij dat men is wakker geworden.
'Nu gaat het erom waardevolle content op een goede manier in de markt te zetten. Er komen nieuwe krachten vrij, het wordt breder, cross medialer. Wegener heeft eens een reis aangeboden bijvoorbeeld. Hier kwam een omzet uit die ik niet had kunnen bevroeden. We hebben het goede spoor te pakken.
'De kunst is om een heleboel nieuwe dingen te doen en goede spullen aan je merk te liëren, geen rommel. Kortom, de kwaliteitsuitstraling waarborgen. Dan heb ik het niet over koppelverkoop, maar een inhaker op een goede plek is heel veel waard voor de adverteerder.
'Dit moeten wij als krant juist wél willen. Ook kunnen we de adverteerder helpen creatieve uitingen neer te zetten.'
Piet Bakker, Hoogleraar UvA (rechts op foto):
'Het is altijd goed gegaan met kranten, maar nu is de tijd van afwachten voorbij. In de laatste vijf jaar is er heel veel gebeurd. Improvement (designs, formaat, prijsmodellen), Content transfers (podcasts, rtv, rss), Print expansion (magazines, inhoud/bijlages), Brand extension (courses, dating, travel, cd) zijn aan de orde van de dag.
'Door de dumpprijzen bij de gratis kranten kunnen betaalde dagbladen het prijsniveau niet vasthouden. Als je overtuigd bent dat de krant een goed product is voor de adverteerder, hoe kan het dan dat we de adverteerder niet kunnen overtuigen?
'Wat moeten we doen?
1) meer innovatieve advertentiestrategieën. Wat kun je leveren aan de adverteerder aan andere advertenties qua kleuren, formaten, etc.
2) de adverteerder overtuigen dat de respons goed is. Meer meedenken. In de katernen rukt de commercie al op, maar ook de redactiepagina's zouden niet heilig moeten zijn. Hier kun je rustig advertenties neerzetten, waarom niet? Inhakers plaatsen zonder concessies te doen aan je redactionele onafhankelijkheid, dat kan best.
'We moeten een stap maken in het denken, de oplagen gaan immers niet meer omhoog. We gaan van mass, naar class newspaper.
'Daarentegen gaat de krant ook zeker niet verdwijnen: dat zero sum denken is naïef. Er is geen medium dat verdwenen is in de afgelopen jaren, er zijn er alleen maar bijgekomen. Mensen verdelen hun tijd over meerdere media.'
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!