MolBlog over MolBlog

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Ik heb er over bericht. Op collega-blog Spotlighteffect wordt de top100 van marketing/marketingcommunicatieblogs .

Vandaag zijn de laatste verschenen, inclusief mijn verhaal over MolBlog.

Voor de volledigheid plaats ik de vragen en mijn antwoorden hier ook nog maar een keer.

Hij vroeg:

1. Hoe lang bestaat je weblog al?
2. Waarom ben je indertijd van start gegaan met je weblog?
3. Wat vind jij de meest succesvolle post die op je weblog is verschenen?
4. Op welke post ben je het meest trots? Waarom?

Mijn antwoord:

De eerste vragen zijn makkelijk, de laatste twee niet. We zijn begonnen in mei 2005 met MolBlog.nl. Samen met DutchCowboys, maar in de maanden daaraan voorafgaande kwam elke grote marketingblog bij ons langs, omdat ze wilden samenwerken. We hebben voor DC gekozen omdat we daarmee het snelst zaken konden doen. Wij vullen de voorkant, zij doen de achterkant.

In die periode keek ik voor het eerst naar de marketingblogs en was verrast. Veel van wat de traditionele uitgeverij deed, deden zij sneller en tegen lagere kosten. Maar belangrijker: ze wisten mensen uit het vakgebied te bereiken en te beraken.

Ik dacht dat we dat niet aan de amateurs moesten overlaten (grapje) en we begonnen gewoon. Kijken waar het schip zou stranden. Het ging goed, maar niet vanzelf. Er zijn zoveel bloggers die regelmatig en onregelmatig hun ding laten zien. Uit alle hoeken en gaten komen bijdragen. En die rijkheid is een zegen, maar soms behoeft het ook correctie en bijsturing.

Maar zonder hen zou het nooit gelukt zijn. Het is nog steeds heel veel werk en de scheiding tussen werk en privé vervaagt totaal. We zaten alleen aangesloten op een nieuwsstroom die de anderen (nog) niet hadden, en waar we voorheen niets mee deden.
Daar konden we snel van aftappen en een bliksemstart maken. (Ook zonder Kluwer er mee lastig te vallen?)

Waarom deden we het? Omdat ik met Tijdschrift voor Marketing mijn doelgroep 11 keer per jaar bereik en met de nieuwsbrief van Marketing-online.nl elke week. Maar met MolBlog kan ik ze 7 dagen per week 24 uur per dag bereiken. Vanaf het begin hebben we dat ook gedaan. Heel snel nieuws brengen, gemengd met persoonlijke opvattingen en meningen. Het maakt het merk Tijdschrift voor Marketing jonger.

Nu, de moeilijke vragen. Wat is de mooiste posting? We hebben de afgelopen jaren zo'n 6.500 berichten geplaatst. Wat is de beste? Dat is vreselijk moeilijk. Wat was het beste verhaal van de afgelopen 41 jaar in het Tijdschrift voor Marketing? Weet ik ook niet.

Elke maand spelen we een nieuwe wedstrijd en proberen we er weer iets beters van te maken. Met MolBlog.nl doe je dat ook elke dag opnieuw weer: de concurrentie is maar een klik verder. En op blogs bestaan geen jaarabonnementen. Dus elke dag moet je er opnieuw zijn. Met relevant nieuws, analyses en ervaringen.

De longtail werkt echter wel. Ik zie nog steeds heel veel mensen afkomen op oude berichten. Er verzamelen zich kleine subcommunities rond thema's, die elkaar gek maken met hun reacties. Ik hoef daar weinig aan te doen.

De posting met de meeste kijkers is nog steeds die over de online winkel .

Daar hebben al 615.000 mensen op geklikt. Tot onze verbijstering komen er elke maand tienduizenden bij. Daarnaast blijken en persoonlijke meningen van mijn TvM-collega's (over ) altijd goed te scoren.

Ook geliefd zijn de bijdragen uit het Verre Oosten van Jos Birken.

En zo kan ik doorgaan.

Danielle Schouten had onlangs een met Olllo van KPN. Voordat het naar buiten ging had zij al een gebruikersverhaal. Is gewoon keihard nieuws met al snel een mening van de marketinggemeenschap.

Mooier kan een blog het niet doen.

Ik kan zo nog tijden doorgaan. Soms zijn het ook gewoon die het goed doen.
Van collega Marco Derksen van Marketingfacts kreeg ik op MolBlog een reactie naar aanleiding van je vraag wat de beste posting was.

Hij noemt ons de leukste.
Nou, die zou ik dus nooit gekozen hebben.
Maar zo zie je maar weer: het mandje is rijk gevuld en iedereen pakt er uit wat hem aanspreekt.

Die gedachte doet me wel goed.

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie