Keith Weed, chief marketing & communications officer bij Unilever is volgens Forbes de meest invloedrijke marketeer ter wereld.
De lijst is samengesteld met behulp van LinkedIn en Sprinklr.
De reden die Forbes aanvoert voor Weeds nummeréénpositie is onder andere dat hij zich uitspreekt over belangrijke kwesties in het vak. Zo roept hij digitale platformen op zich te verantwoorden wat betreft waarde, zichtbaarheid en verificatie (de drie V's, value, viewability en verification). Deze week lanceerde hij nog de campagne om stereotypering in advertising tegen te gaan.
De nummers 2-10 in de lijst van Forbes:
2. Antonio Lucio, global chief marketing and communication officer bij HP Inc
3. Phil Schiller, senior VP voor de wereldwijde marketing van Apple
4. Linda Boff, cmo GE
5. Leslie Berland, cmo Twitter
6. Marc Mathieu, cmo Samsung Electronics America
7. Musa Tariq, chief brand officer bij Ford
8. Jonathan Mildenhall, cmo Airbnb
9. Raja Rajamannar, chief marketing & communications officer Mastercard
10.Karen Walker, cmo Cisco
Uit het onderzoek naar de cmo’s komt onder andere naar voren dat:
- cmo's aan invloed binnen het bedrijf winnen door zaken binnen het bedrijf op te schudden en marketinginnovaties door te zetten
- top-cmo's de meerwaarde van sociale media inzien
- een derde van de marketeers in de lijst vrouw is, drie daarvan staan in de toptien. Er staan drie niet-blanke mannen in de toptien
- technologie-, telecom- en internetbedrijven dominant in de lijst (40 procent) zijn. 18 procent van de bedrijven in de lijst zijn financials
- top-cmo's gemiddeld drie jaar op hun stoel binnen het bedrijf zitten. Als ze naar een ander bedrijf overstappen, is dat vaak naar een groter merk.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!