63 procent van de Nederlandse marketeers vindt verlies aan redactionele onafhankelijkheid een groot probleem, want de consument zal steeds achterdochtiger worden en niet meer weten waar onafhankelijkheid ophoudt en waar commercie begint.
31 procent van de Nederlandse marketeers vindt het geen enkel probleem als commerciële overwegingen de redactionele inhoud van media beïnvloedt. De consument is volwassen en verstandig en weet heel goed hoe de wereld in elkaar steekt, zeggen zij.
Slechts 6 procent van de commercieel verantwoordelijken vindt het verlies aan redactionele onafhankelijkheid prima, want dat geeft marketeers nieuwe mogelijkheden om aan sterke merken te bouwen.
De cijfers komen uit een onderzoek naar marketing in 2010, dat is uitgevoerd door Interview NSS onder 425 marketeers.
Het onderzoek is gedaan naar aanleiding van de 40e verjaardag van het Tijdschrift voor Marketing, dat deze maand met een speciaal jubileumnummer wordt gevierd.
In het onderzoek staan de volgende vragen centraal: hoe verwachten marketeers dat het vak er in 2010 voor staat? Welke media worden belangrijker en wat valt af?
De Nederlandse marketeer verwacht dat zijn functie er over vijf jaar zeker anders uitziet dan nu. De vraag is volgens hem niet meer hoe je de consument kunt bereiken, maar hoe je er voor zorgt dat hij jou zal willen zoeken.
Over vijf jaar zijn web- en e-mailmarketing dan ook veel belangrijker, evenals customer care. Bioscoopreclame, tv, non-spot (radio en tv) en buitenreclame worden minder belangrijk voor marketeers om hun doelgroep te bereiken.
Maar persoonlijk accountmanagement wordt volgens de marketeers enorm onderschat en zal veel belangrijker worden.
Op de vraag welke kanalen aan belang zullen inboeten, zeggen de marketeers dat vooral direct mail en tv-reclame minder belangrijk worden.
Er is ook gevraagd welk merk sterker zal worden in de jaren tot aan 2010. Daar scoort Google het hoogst: 68 procent van de marketeers noemt dat merk. Maar ook het huismerk scoort hoog en eindigt als tweede: 63 procent verwacht dat het huismerk aan kracht wint.
Het gehele onderzoek staat in het september-nummer van het Tijdschrift voor Marketing, dat deze week verschijnt en dat in het teken staat van 40 jaar marketing in Nederland.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!