Een meerderheid van marketeers is van plan om binnen nu en vijf jaar meer budget aan public relations te besteden, zowel intern als extern. Reden: volgens hen wordt pr steeds belangrijker in de marketingmix.
Dit blijkt uit een onderzoek van de Amerikaanse Association of National Advertisers (ANA), samen met USC Center for Public Relations van de Annenberg School voor communicatie en journalistiek (Los Angeles) onder 100 marketeers.
Breder inzetten
75 procent van de ondervraagden wil de uitgaven voor pr verhogen, 62 procent zegt dat ze meer mensen willen aannemen om PR breder te kunnen inzetten.
Reden waarom pr steeds belangrijker in de marketingmix wordt, is de groei en alomtegenwoordigheid van digitale communicatie.
Bill Duggan, EVP van de adverteerdersassociatie, zegt dat ‘digital’ PR prominenter heeft gemaakt, omdat het directe communicatie naar buiten mogelijk maakt en zo directe feedback oplevert.
Waardevol
De resultaten uit het onderzoek doen vermoeden dat marketeers de meetcapaciteit van pr waarderen, 89 procent denkt dat pr waardevol is omdat het bedrijfsresultaten inzichtelijk maakt en het meten van die resultaten verbetert.
72 procent van de ondervraagden meent dat pr binnen vijf jaar zal veranderen en meer in lijn met marketing komt, of er een onderdeel van wordt.
Fred Cook, de directeur van het USC Center for Public Relations, zegt dan ook dat het onderzoek een samengaan van marketing en pr voorspelt.
Groter onderzoek
Het onderzoek maakt deel uit van een groter onderzoeksproject van de Annenberg School over global communications. Hierin werden 800 pr-professionals naar hun mening gevraagd. 87 procent van hen geeft aan dat de term ‘public relations’ niet beschrijft wat hun werk in de toekomst zal inhouden.
Consolidatie
Directeur Cook verwacht ook dat er consolidatie zal plaatsvinden aan zowel bureau- als bedrijfszijde, wat kan inhouden dat de rol van pr-professionals wordt verkleind. 31 procent van de marketeers geeft namelijk aan dat het aantal bureaus waarmee ze samenwerken zal afnemen (iets dat bijvoorbeeld te zien is bij Procter & Gamble), 44 procent denkt dat niet zal veranderen.
Bron: WARC
Beeld: mukhina1 / 123RF Stockfoto