Macy's veilt NFT's van eigen promotiewerk voor het goede doel

Fans hebben tienduizenden dollars over voor de digitale versies van Macy's parade-iconen.

Macy's

De Amerikaanse winkelketen Macy's houdt al sinds de jaren '20 elk jaar een parade waarin het met een enorm opblaasbaar karakter door de straten trekt. In de Verenigde Staten is de parade een begrip, maar dit jaar kan hij (weer) niet doorgaan vanwege de coronapandemie. Macy's viert de 95ste editie daarom digitaal, door NFT's te veilen van tien parade-iconen. 

Een NFT is een Non-fungible Token en laat de koper via de blockchain tegen betaling eigenaar worden van het digitale kunstwerk. 

Tienduizenden dollars per NFT

De tien NFT's van Macy's blijken behoorlijk in trek. Op moment van schrijven (25 november, 12:00) maakt de veilingwebsite duidelijk dat alle kunstwerken al duizenden tot tienduizenden dollars gaan opleveren. De veiling sluit op 30 november. Macy's doneert de volledige opbrengsten aan de Make A Wish-foundation, waar het al langer mee samenwerkt. Make A Wish gebruikt donaties om de wensen van ernstig zieke kinderen in vervulling te laten gaan.

Macy's verkoopt meer NFT's

Naast de tien unieke NFT's, verkoopt Macy's via de veilingwebsite ook 9500 andere NFT's van parade-pronkstukken. Deze gaan eind november de verkoop in via een op-is-op-principe voor nog onbekende prijzen. Make A Wish ontvangt tien procent van deze opbrengsten. 

Macy's gebruikt het Polygon-platform om de NFT's aan te bieden. Het verkopen van NFT's gaat via de blockchain, een technisch proces dat stroom verbruikt. Polygon zegt dat zijn werkwijze minder stroom verbruikt dan de concurrentie en daarom beter is voor het milieu. 

Meer merken experimenteren met NFT's

Steeds meer merken experimenteren met NFT's om zichzelf in de kijker te spelen van fans en andere doelgroepen. Macy's zegt de NFT-actie te houden om zijn innovatieve karakter te benadrukken. Dat kan geen kwaad, betoogt The Verge. Het warenhuis heeft onder veel Amerikanen namelijk een oubollig imago en ziet mede daarom de omzet al jaren teruglopen. Mede door de coronapandemie noteerde het bedrijf een megaverlies van vier miljard dollar.

Andere merken die NFT's gebruiken, zijn onder meer Taco Bell, Coca-Cola, Bud, Pringles en Dept. Zo ontwikkelt Dept AlgoMart, een open-source-platform waarmee bedrijven NFT's kunnen integreren. Adformatie publiceerde onlangs een premium-artikel over de stand van NFT's.

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie