Kabinet scherpt reclameregels voor consumentenkrediet aan

De ministerraad heeft op voorstel van minister Zalm van Financiën ingestemd met het Besluit financiële dienstverlening (Bfd). In het Bfd wordt een aantal regels uit de Wet financiële dienstverlening (Wfd) verder uitgewerkt.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

In het Bfd worden de eisen geconcretiseerd waaraan financiële dienstverleners - aanbieders, bemiddelaars en adviseurs - moeten voldoen. Zo wordt in het Bfd aangegeven aan welk niveau van deskundigheid een financiële dienstverlener moet voldoen en hoe hij deze deskundigheid moet
aantonen. Ook bevat het Bfd aangescherpte informatieverstrekkingseisen. Zo wordt het bijvoorbeeld verboden om te adverteren met kredietpercentages waarbij rekening is gehouden met de fiscale
aftrekbaarheid.

Bij sommige reclames is het voor de consument niet duidelijk dat het om tijdelijke tarieven gaat. Om die reden, en om agressieve reclames met tijdelijke actietarieven te voorkomen, moet voortaan worden vermeld hoe lang de actie duurt en wat het tarief na afloop van de actie is. In het Bfd zijn ook de nieuwe regels met betrekking tot de financiële bijsluiter opgenomen. De financiële bijsluiter is vorig jaar geëvalueerd en de uitkomsten daarvan zijn verwerkt in het Bfd.

Bij het opstellen van het Bfd hebben de adviezen van de Autoriteit Financiële Markten (de toezichthouder) en het Platform financiële dienstverlening, waarin alle relevante marktpartijen vertegenwoordigd zijn, een belangrijke rol gespeeld. Ook resultaten van een consultatie onder marktpartijen zijn verwerkt in het Bfd. De verwachting is dat de Wfd en het Bfd rond oktober 2005 in werking treden.

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie