Dat zegt Marije Hulshof, directeur van de vorig jaar opgerichte Consumentenautoriteit. Het eerste jaar was de ondermaatse informatie aan de consument de rode draad in het werk van de waakhond.
Hulshof: ‘Overal waar wij onderzoek doen, treffen we overtredingen aan. Of het nu bij de webwinkels is of bij algemene voorwaarden, of het garantie of sms-diensten betreft: overal zien wij dat consumenten onjuist of onvolledig worden geïnformeerd waardoor hun rechten worden geschonden. Er is volop werk aan de winkel.’
De Consumentenautoriteit kwam gisteren met het jaarverslag. Staatssecretaris Heemskerk van Economische Zaken nam het in ontvangst. Heemskerk: ‘Bedrijven die de regels overtreden moeten hard worden aangepakt. Dat is goed voor consumenten, maar ook goed voor de bedrijven die zich wél aan de regels houden.’
Het werk van de waakhond wierp al in het eerste jaar zijn vruchten af. Honderden webwinkels hebben hun sites aangepast, bijna vijfhonderd elektronicawinkels hebben hun algemene voorwaarden ten gunste van de consument veranderd, prijzenfestivals zijn onderwerp van onderzoek, zogenaamd gratis ringtones zijn taboe geworden en de reisbranche moet voortaan de echte prijzen van een reis vermelden.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!