Het nieuws over het menselijk schild in Utrecht verdient geen podium

Een heel verdrietig bericht dat de media nooit had moeten halen.

Foto: ANP Robin Lonkhuijsen

In de categorie Opmerkelijk Nieuws staat deze week met stip op 1 het verhaal over een jonge man die een opa gebruikte als menselijk schild bij de aanslag van Utrecht. Toen Gökmen T. zijn wapen richtte op passagiers in de Utrechtse tram vluchtte de man de tram uit en hield de oude man tussen zichzelf en de schutter. Vooral de GeenStijl-achtige kanalen wisten wel raad met dit nieuws.

Wat vinden we hiervan, bekeken vanuit het communicatieperspectief? Het verhaal kwam aan het rollen via Elsevier, die het heeft weten los te peuteren uit een aantal mannen van het Korps Mariniers. Bij het Korps werken geen watjes. Dit zijn onze helden, die we trainen om koelbloedig te blijven in duizelingwekkende crisissituaties. Die mensen redden en in actie komen als het er echt om gaat. En die weten dat een levensbedreigende situatie rare dingen met een mens doet.

En wat gebeurt er? Een van die helden duikt met een journalist de details in. En framet het ook nog even lekker saillant als schokkend. Hoe is dat nou in vredesnaam mogelijk? Doorgaans heb je wat te winnen bij het lekken van informatie. Maar ik kan nu met de beste wil van de wereld niet bedenken wat. Ik kan de keuze om dit te delen met geen mogelijkheid recht kletsen, en sterker nog, ik wil het ook niet.

Het spannendste wat ik ooit heb meegemaakt was dat een kerel van 100 kilo naast me flauwviel. Het duurde toen enige tijd voordat mijn hersenen aan stabiele zijliggingen gingen denken. Achteraf vond ik dat ik ongelukkig en te laat had gehandeld, maar tja dat was achteraf. 

En dat klopt. In diverse media haasten gedragspsychologen om uit te leggen dat het onmogelijk is om te bedenken wat wij zelf zouden doen als je in een levensbedreigende situatie zou komen. Dat is, op zijn minst, de journalistieke nuance die je eigenlijk al bij de initiële berichtgeving had verwacht. 

Daarnaast rijst de vraag: zijn deze mannen niet door iemand van Communicatie gebrieft? Is er niemand die uitgelegd (en hen getraind) heeft dat je niet concreet over dit soort gevoelige zaken praat en zeker niet met een journalist? Want soms is Opmerkelijk Nieuws helemaal niet Opmerkelijk maar gewoon heel verdrietig en verdient het geen podium. Dat was beter geweest voor alle betrokkenen. 

Reacties:

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
M Brouwer
Jammer dat deze blog op verkeerde informatie is gebaseerd. Het artikel wat in elsevier is verschenen afgelopen woensdag spreekt alleen over het feit dat de journalist van Elsevier het voorgelegd heeft aan enkele mariniers. Dus wat ze van zo’n situatie zouden vinden. De journalist had waarschijnlijk van de beelden gehoord. De mariniers waaraan hij de vraag stelde niet, ze waren immers op de jungletraining. Enkele (landelijke) media hebben er echter hun eigen draai aan gegeven en doen alsof mariniers deze beelden hebben gedeeld. Nee, alleen hebben ze een antwoord gegeven op de vraag van de journalist. Het zou deze auteur sieren om hoor en wederhoor te doen.
Lees meer Lees minder
**Bold** _italic_
Uw emailadres wordt uitsluitend gebruikt om mogelijk contact met u op te nemen naar aanleiding van uw bericht en is alleen zichtbaar voor de redactie.
Marjet Heins
Dank voor je reactie. Ik heb de artikelen (van Elsevier en andere media) bestudeerd van te voren en opgemaakt uit de woordkeuzes dat de bron voor de beelden uit KM kwam. Je reactie lezend heb ik het opnieuw gelezen en zie ik dat je inderdaad anders kan interpreteren. Desalniettemin vind ik dan nog dat de mariniers niet hadden hoeven (en zelfs moeten) te reageren met een oordeel over dit voorval. Dat was niet het onderwerp van hun gezamenlijke reis en het geeft een extra (verwarrende) lading aan dit nieuwsitem, wat nog steeds volgens mij geen nieuws is.
Lees meer Lees minder
**Bold** _italic_
Uw emailadres wordt uitsluitend gebruikt om mogelijk contact met u op te nemen naar aanleiding van uw bericht en is alleen zichtbaar voor de redactie.
Advertentie