In de categorie Opmerkelijk Nieuws staat deze week met stip op 1 het verhaal over een jonge man die een opa gebruikte als menselijk schild bij de aanslag van Utrecht. Toen Gökmen T. zijn wapen richtte op passagiers in de Utrechtse tram vluchtte de man de tram uit en hield de oude man tussen zichzelf en de schutter. Vooral de GeenStijl-achtige kanalen wisten wel raad met dit nieuws.
Wat vinden we hiervan, bekeken vanuit het communicatieperspectief? Het verhaal kwam aan het rollen via Elsevier, die het heeft weten los te peuteren uit een aantal mannen van het Korps Mariniers. Bij het Korps werken geen watjes. Dit zijn onze helden, die we trainen om koelbloedig te blijven in duizelingwekkende crisissituaties. Die mensen redden en in actie komen als het er echt om gaat. En die weten dat een levensbedreigende situatie rare dingen met een mens doet.
En wat gebeurt er? Een van die helden duikt met een journalist de details in. En framet het ook nog even lekker saillant als schokkend. Hoe is dat nou in vredesnaam mogelijk? Doorgaans heb je wat te winnen bij het lekken van informatie. Maar ik kan nu met de beste wil van de wereld niet bedenken wat. Ik kan de keuze om dit te delen met geen mogelijkheid recht kletsen, en sterker nog, ik wil het ook niet.
Het spannendste wat ik ooit heb meegemaakt was dat een kerel van 100 kilo naast me flauwviel. Het duurde toen enige tijd voordat mijn hersenen aan stabiele zijliggingen gingen denken. Achteraf vond ik dat ik ongelukkig en te laat had gehandeld, maar tja dat was achteraf.
En dat klopt. In diverse media haasten gedragspsychologen om uit te leggen dat het onmogelijk is om te bedenken wat wij zelf zouden doen als je in een levensbedreigende situatie zou komen. Dat is, op zijn minst, de journalistieke nuance die je eigenlijk al bij de initiële berichtgeving had verwacht.
Daarnaast rijst de vraag: zijn deze mannen niet door iemand van Communicatie gebrieft? Is er niemand die uitgelegd (en hen getraind) heeft dat je niet concreet over dit soort gevoelige zaken praat en zeker niet met een journalist? Want soms is Opmerkelijk Nieuws helemaal niet Opmerkelijk maar gewoon heel verdrietig en verdient het geen podium. Dat was beter geweest voor alle betrokkenen.
Reacties:
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!