De Beertender is net een jaar op de markt en volgens Heineken 'een groot succes'.
Donderdag kwam de brouwer al weer met een nieuwe innovatie en de grootste introductie van dit jaar: het TapVat.
'Uit onderzoek blijkt dat 70 procent van de bierdrinkers een vers getapt biertje het meest ultieme biertje vindt', zegt Herwin van den Berg, marketing directeur van Heineken, ineen gesprek met MolBlog over de reden van deze introductie.
Het TapVat is een fustje met 5 liter pils en een ingebouwde koolzuurpatroon. Het ding is met twee handelingen aangesloten en dan kunnen er gemiddeld 20 biertjes uit.
Er is geen installatie nodig, zoals bij de Beertender. Het bier blijft 30 dagen goed, dus het vat hoeft niet meteen leeg.
Van den Berg wijst er op dat het hier om een ander gebruiksmoment gaat. De Beertender is bedoeld voor de bierdrinker die gewoon elke dag een mooi getapt biertje wil. Het TapVat is voor een feestje of een barbecue met de buren. De Beertender is voor thuis en individueel, het TapVat is voor het feestje van de mobiele drinker.
De prijs is opmerkelijk: 12,99 euro per fustje (5 liter). Een vaatje voor de Beertender kost 8,99 euro (4 liter).
Per liter is dat 2,25 voor de Beertender en 2,59 voor het TapVat. Terwijl in beleving de Beertender toch meer luxe biedt. Van den Berg: 'Bij het TapVat krijg je er een kant-en-klare installatie bij. En bovendien hebben we gemerkt bij de Beertender dat als de ervaring maar goed is, mensen het er ook voor over hebben. Het is een waardevolle ervaring.'
Een kratje Heineken kost bij Albert Heijn deze week 9,49 euro, maar dan heb je wel 8 liter bier. Voor 1,18 euro per liter. Dat is dus wel een prijsverschil.
Toch zegt Van den Berg dat hij verwacht dat het TapVat minstens net zo veel doet als de Beertender. 'In potentie is dit zeker zo groot als de Beertender', zegt de marketingdirecteur. Tot nu toe zijn er al meer dan 3 miljoen Beertender-vaatjes verkocht. 'Van elke 100 biertjes in Nederland komen er nu 2 a 3 uit de Beertender', zegt Van den Berg.
Het apparaat is drie jaar geleden in Nederland en Frankrijk succesvol getest en is daarna voorzien van een draagbeugel. Er is een coolpack ontworpen, die in de diepvries moet worden gelegd en daarna om het fust wordt geschoven. Binnen een half uur is het vaatje dan koud en blijft dat ook vier uur, belooft Heineken.
De introductie start volgende week en bestaat uit een tv-commercial die over twee weken van start gaat en virale internetfilmpjes.
De pers mocht donderdagmiddag het TapVat zelf proberen en er kwam aardig bier uit. Alleen de druk waarmee dat gaat is wat armoedig. Waar de Beertender met echte kracht tapt, levert het TapVat een wat mager straaltje.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!