Gekozen Producten van het Jaar 2009 uitgedeeld

Het was een hilarisch optreden van Ronnie Overgoor dat er voor zorgde dat de prijsuitreiking van de Gekozen Producten van het Jaar in De Rode Hoed heel draaglijk werd.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

was het wat prijzencircus rond de verkiezing van de Gekozen Producten van het Jaar, erg saai, maar nu was het Bal Van De Junior Product Managers best heel gezellig.

Er werden weer meer prijzen uitgedeeld dan vorig jaar. 25 dit keer, en de producenten mogen een jaar lang tegen een vergoeding het label dragen.

Dat levert ze voor bestaande producten gemiddeld 14 procent meer omzet op.

Maar het kan oplopen tot plus 40 procent, zegt Stan van de Vijver, de directeur van de Nederlandse vestiging van de prijsorganisatie (dit jaar doet ook de VS er aan mee en nog tal van andere landen).

Dus de kosten voor aanmelding etc. verdien je dan wel terug. Het zijn echter vooral de grote fmcg-bedrijven, zoals P&G, Unilever en Beiersdorf die meedoen.

Voor de nieuwkomers: producenten melden hun producten aan. Die worden door een jury beoordeeld op 'innovatie, aantrekkelijkheid en tevredenheid', en dan mag het publiek kiezen. 10.000 Nederlandse consumenten hebben dit keer gekozen, zei de onderzoeker.

Overgoor schmierde, lachte de marketingtaal weg en nam de winnaars niet heel erg serieus en dus was het wel leuk.

Tegen de marketeer van het winnende Whiskas Maaltijdzakjes-concept, die meldde dat het hier echt om gestoomde maaltijden voor de kat ging: 'Het zal de kat zijn reet roesten dat het gestoomd is?'

De marketeer: 'Ook de kat wil variatie'.

Overgoor: 'Waarom is die doos zo groot?'

De marketeer: 'Er zitten 12 zakjes in. Dat is genoeg voor vier dagen'.

Overgoor: 'Drie zakjes per dag!'

De marketeer: 'Drie zakjes per dag. Ja, dat raden wij aan?'

Overgoor: 'Wij van Whiskas raden Whiskas aan? Wat een feest!'

Bij de borrel vertelde de betreffende marketeer me nog dat Whiskas voorheen vier zakjes per dag aanraadde. Maar dat het in het kader van de obesitas-discussie teruggebracht is naar drie per dag.

Overgoor tegen de marketeer van Nivea, dat nu op de markt brengt die de haartjes ook zachter maakt, zodat ze beter geschoren kunnen worden: 'Is het alleen voor vrouwen?'

De marketeer: 'Ja, ik weet niet of jij je okselharen scheert?'

Overgoor: 'Jij wilt niet weten waar ik me allemaal scheer?'

De marketeer: 'Nou....vrouwen zitten hier wel op te wachten, hoor'.

Een observatie van mijn kant: marketing is in deze sector (fmcg) wel heel snel aan het vervrouwelijken. Van de 25 prijzen werden er - snel geteld - 16 door vrouwelijke brandmanagers in ontvangst genomen.

Overgoor constateerde op zijn beurt dat geurtjes een trend waren. Wasverzachter, afwasmiddel, shampoo en andere smeerseltjes met bijzondere geuren. Aan de marketeer die Always met een geurtje op de markt brengt: 'Waarom moet dat?'

De marketeer: 'Er zijn vrouwen die zich erg onzeker voelen als ze menstrueren. Dit geeft ze zekerheid'.

Overgoor: 'Oh, maar ik denk dat de meeste mannen niet weten wat het verschil is tussen maandverband en een tampon. Dat heb ik altijd al willen vragen: wat is het verschil?'

De marketeer: '?..'

En zo ging het nog even door.

Mij bleef nog een opmerking van de marketeer van Zwitsal Droog Huidje (Overgoor tegen hem: 'Dat lijkt me echt iets voor jou! Ik heb kinderen die ouder zijn dan jij.') bij. Hij vertelde dat 40 procent van alle gebruikers van Zwitsal Baby Shampoo ruim volwassen is.

De organisatie van deze prijs is Belgisch en de heren en dames zijn daar toch wat formeler dan wij. Toen Overgoor het beeld van een vervuilde wc schetste en het effect van Ajax Professional Extra Power op de bruine vlekken wilde weten, werd hij sissend tot de orde geroepen.

Hij draaide zich echter verbolgen om en schreeuwde: 'Wij in Nederland houden van de product confrontatie! Wij lopen daarvoor niet weg!'

De zaal gniffelde, maar het is zeer de vraag of de Belgen de vrijpostigheid van Overgoor kunnen waarderen. Waarschijnlijk zien we hem volgend jaar niet meer terug.

Hieronder de winnaars:

Categorie Winnende Producten
Wasadditieven Robijn Wasverzachter met Langer Fris Formule
Intieme Hygiëne Always Ultra Fresh

Ontkalkers Glorix Anti Kalk
Babyverzorging Zwitsal Droog Huidje Wascrème

Lichaamsverzorging Dove Intensieve Verzorging Formule Crème en Olie

Coatings Histor Reinigbaar
Deodorant Nivea Deodorant Double Effect

Verantwoorde Tussendoortjes Céréal Choco Delight
Maaltijdcomponenten Honig 6 Bakvarianten

Vaatwasmiddelen Dreft Clean & Soft Afwasmiddel
Fris- en Fruitdranken Chiquita Just Fruit in a Bottle

Gezichtsverzorging Olaz Total Effects Touch of Sunshine
Franse Kaas Crème de Brie Président

Haarverzorging Apparatuur Braun Satin Hair Colour Straightener ES3
Haarkleuring Schwarzkopf Colorist 10

Italiaanse Kaas Galbani Mozzarella 20 Mini in Stazak
Melk- en Sojaproducten Optimel Smoothie

Parafarmaceutische Producten Imodium Smelttabletten
Dierenvoeding Whiskas Maaltijd Zakjes

Verse Kant-en-Klaar Gerechten Cêla Víta Vitaal
Shampoo en Conditioner Nivea Diamond Gloss

Douche Gel Dove Go Fresh
Tandpasta Prodent Natural Fresh Whitener

Reinigers Ajax Professional Extra Power
Diensten Rabo SMS Betalen

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie