Freek Holzhauer overleden

Freek Holzhauer is vorige week op 70-jarige leeftijd in Amsterdam overleden.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Hij was lange tijd (20 jaar) hoofdredacteur van het Tijdschrift voor Marketing, maar zo mogelijk nog langer het geweten van marketing in Nederland.

Na zijn studie psychologie werkte hij voor J. Walter Thompson en later voor Kluwer.

Hij had een enorme drang om te getuigen van onderwerpen als 'creativiteit' en 'merkenbeleid'. Hij gaf daar later ook op inspirerende wijze les in. Ook schreef hij tal van boeken, maar ik herinner mij hem vooral doordat hij samen met Giep Franzen een boek in acht delen schreef over Het Merk.

Na zijn afscheid van TVM zag ik hem zelden meer in het openbaar. Maar in het 40-jarig jubileumnummer van TVM was hij in een gesprek met Wilbert Schreurs ouderwets helder:

' Je kunt er geleerd over doen, maar de kern van marketing is: geef de mensen wat ze willen. Dat kun je iemand in een kwartier leren'.

Hij schreef in 1983: 'Ik heb een hekel aan het zoeken naar cases in de marketing, omdat de meeste mensen alleen geïnteresseerd zijn in cases omdat ze dan iets van hun concurrent of collega kunnen overnemen. Ik geloof dat marketing meer is dan het kapen van ideetjes van een ander, al is het ontegenzeggelijk waar dat diefstal nergens meer loont dan in dit vak'.

Die wat cynische kijk weerhield hem er niet van om gedurende een lange periode op talloze podia en in vele geschriften te getuigen van het belang van het marketingvak.

Ik treur om het eind van een belangrijk en onafhankelijk marketingdenker.

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie