FNLI: voorstel Consumentenbond gaat te ver

De FNLI (Federatie Nederlandse Levensmiddelenindustrie) vindt dat de poging van de Consumentenbond om tot een vergelijk te komen over beperkingen voor voedingsreclame gericht op kinderen 'een brug te ver' is.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

De voorgestelde restricties zijn onnodig vergaand, zegt Philip den Ouden, directeur van de FNLI. De Consumentenbond om tussen zes uur ’s morgens en negen uur ’s avonds reclame op radio en televisie voor 70 pct van de voedingsmiddelen te verbieden. Daarnaast zouden aanprijzingen op de winkelvloer voor en op verpakkingen van een groot deel van de producten van de levensmiddelenindustrie moeten stoppen.

Dat zou volgens Den Ouden betekenen dat gedurende het grootste deel van de dag reclame voor producten zoals bruin brood, beschuit, Goudse en Edammer kaas, vruchtensap, appelmoes, rookvlees, margarine in een kuipje, rundergehakt, alle zoetwaren en frisdranken, verboden zou worden. Ook uithangborden bij een horecagelegenheid met een prijslijst en borden met aanbiedingen in de supermarkt zouden verdwijnen, aldus de FNLI-directeur.

'Reclame voor kinderen moet met de grootst mogelijke zorgvuldigheid worden gemaakt. Dat past bij onze maatschappelijke verantwoordelijkheid. Het kabinet heeft ons in de Nota Overgewicht opgeroepen om stappen te nemen om reclame voor onze producten gericht op kinderen jonger dan 12 jaar te beperken. Wij nemen die oproep serieus en beraden ons nog hoe daar op te reageren.'

De FNLI deed eerder voorstellen voor borging van zorgvuldigheid in reclame, onder meer door alle reclame voor voedingsmiddelen gericht op kinderen jonger dan 7 jaar te stoppen.

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie