Volgens Eurocommissaris Consumentenzaken Meglena Kuneva komt dat voor een heel klein deel door de taalverschillen, maar vooral door een gebrek aan vertrouwen. Om dat te veranderen is een netwerk van Europese Consumenten Centra (ECC) opgericht. Kuneva opende donderdag het Nederlandse ECC in Utrecht.
Volgens Kuneva zou bijna de helft van de Europese burgers wel over de grens willen kopen, maar durven ze het niet. Het netwerk van ECC's moet daar verandering in brengen. Bij het ECC kan de consument terecht voor vragen, maar ook voor klachten. Vooralsnog heeft het ECC geen stok achter de deur in de vorm van boetes, maar met bemiddeling zeggen ze een heel eind te komen. 'Als een organisatie als het ECC verhaal gaat halen bij een verkoper, komt die al snel over de brug', zegt Kuneva.
De ECC's zijn er vooral om de consument het gevoel te geven dat die er niet alleen voor staat en met die steun in de rug bereid is wel aankopen over de grens te doen. De Eurocommissaris vindt het vreemd dat de consument geen enkel probleem heeft met aankopen doen via bijvoorbeeld Marktplaats. 'Consumenten vertrouwen andere consumenten wel maar de Europese winkelier niet. Dat is toch vreemd? Maar de Europese Unie heeft zich veel gericht op de industrie, zo zijn we tenslotte ook begonnen. Nu moet de burger ofwel de consument leidend zijn (ANP).'
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!