Vraag een Nederlandse online creatief wie nu ‘top of the bill' in zijn business is en hij/zij noemt de naam van een Zweeds bedrijf. Het is simpelweg jaloersmakend wat de Zweden op digitaal gebied maken. Een van
die Zweedse bedrijven die internationaal furore maken, is Acne Digital, een productiebedrijf dat zowel werkt in opdracht van bureaus als Goodby, Silverstein & Partners, BBDO en LoweBrindfors, als rechtstreeks voor adverteerders.
Samen met B-Reel en North Kingdom verzorgt Acne Digital het seminar ‘The Hardest-Working Swedes in the Business' tijdens Eurobest, dat plaatsvindt van 25 tot en met 27 november in Amsterdam. Deze bedrijven - die alledrie voorkomen in The Production A-List van Creativity die vorige week werd gepubliceerd - geven een kijkje achter de schermen van succesvol werk van het afgelopen jaar en vertellen over hun filosofie.
Creatief directeur en partner Klas Jonsson van Acne Digital stapte vorig jaar van DDB over naar Acne. ‘Ik wilde weer echt met de productie van werk bezig zijn', vertelt hij.
‘Bij DDB was ik digital web director. In de praktijk betekende dat ik van meeting naar meeting liep. Nu sta ik weer veel meer met mijn voeten in de aarde.'
Acne Digital is onderdeel van de Acne Family, een creatieve bureaugroep die onmogelijk te categoriseren is (zie kader). Hoe werkt dit in de praktijk?
‘Iedereen werkt zelfstandig, maar waar mogelijk zoeken we samenwerking op.
Soms werken we met advertising samen, maar we merken vooral dat Film en Digital steeds meer hand in hand gaan. Door nieuwe technologieën kan film nu volledig worden geïntegreerd in de nieuwe wereld. De vraag naar interactief bewegend beeld neemt dus toe. Voor ons is het heel prettig dat we goede regisseurs in de groep hebben. Het Saab Change Perspective-project hebben we bijvoorbeeld samen gedaan.'
Jullie presenteren samen met B-Reel en North Kingdom een seminar. Hoe komt het toch dat Zweedse bedrijven nog altijd met kop en schouders boven de rest uitsteken?
‘De meest logische verklaring is dat Zweden al vroeg met staatssteun volledig werd voorzien van internetverbindingen, waardoor we een voorsprong kregen. Ik denk dat het ook helpt dat Zweden eigenlijk heel klein is. We hebben een hechte, open gemeenschap waarin kennis en ervaring worden gedeeld.
Dat neemt niet weg dat we elkaar iedere keer weer willen overtreffen. Als B-Reel of North Kingdom iets maakt wat we nog niet hebben gezien, dan zoeken we uit hoe ze het hebben gedaan en gaan we daar weer overheen. We houden elkaar dus scherp.'
Wat is het volgende in het vak?
‘Het gebruik van camera's waardoor de interactie tussen de gebruiker en de site steeds groter wordt. En dan bedoel ik niet direct augmented reality want daar heb ik nog maar weinig goede executies van gezien. Dat wordt nu vaak puur en alleen om de techniek gebruikt, zonder communicatieidee.
Wat in mijn ogen nog belangrijker is, is de fusie van storytelling vanuit de oude wereld met nieuwe technologieën. De digitale wereld is nog ongelofelijk jong en groeit, maar we kunnen nog zoveel leren van de traditionele reclame- en productiewereld over storytelling.'
Meestal wordt juist gezegd dat de ‘oude wereld' nog veel moet leren over interactieve communicatie.
‘Dat is ook zo. Maar dat zegt niet dat wij alles beter weten. Ik merk dat ik van de oude filmschool veel kan opsteken over hoe een verhaal van A naar B kan worden verteld.
Andersom denk ik dat mensen die in interactive werken meer open-minded zijn. Ze
zitten niet vast in een manier van werken omdat ze veel dingen nieuw moesten uitvinden en rennen dus altijd "in and out of the box". Daar zou de oude wereld weer meer van moeten hebben.'
Acne Family
Dat Acne staat voor Ambition to Create Novel Expression, zijn veel mensen alweer vergeten. Het collectief werd in 1996 opgericht en hield zich bezig met verschillende creatieve disciplines, zoals design, mode en film. Hieruit kwamen de subtakken Acne Advertising, Acne Art Department, Acne Film, Acne JR (speelgoed), Acne Paper (tijdschrift) en Acne Fashion & Denim uit voort. Acne Studio (de winkel van Acne) opende afgelopen zomer zijn eerste vestiging in Nederland.
Acne Digital is de jongste loot aan de Acne-stam en werd opgericht door oud-Hyper Island-studenten Desmond Arsan (artdirector), Markus Forsberg (interactive director) en Erik Winn (artdirector), samen met projectmanagers Lisa Stavenow en Max Ahlborn. Klas Jonsson voegde zich vorig jaar bij het team als creative director en partner. Het veelbekroonde bureau werkte voor klanten als Doritos, Saab, Volkswagen en BBC.
In 2008 kwam er in Los Angeles een tweede vestiging van Acne Digital, die wordt geleid door Fran McGivern (ex-RSA).
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!