Vanmiddag presenteerde pr-bureau Edelman zijn jaarlijkse Trust Barometer in het Hilton in Amsterdam. En wat blijkt?
Het vertrouwen in Nederland in de media steeg van 55 (2007) naar 59 procent (2008).
De overheid is echter in Nederland nog altijd de partij met het hoogste vertrouwen, met 64 procent. Ook al daalde dat vertrouwen met 2 procent (sinds 2007).
Die hoge positie voor de regering is in internationaal verband bijzonder te noemen, want er zijn in het hele onderzoek maar twee andere landen die dat ook hebben: China en Zweden.
Michiel Bicker Caarten (ex-Business News Radio) leidde een discussie na afloop, en hij merkte vilein op: 'Vind je het gek? De overheid is niet alleen de grootste adverteerder in Nederland, ze stoppen ook nog 11,8 miljoen euro in nieuwsreportages. Daarmee wordt ons denken gezuiverd.'
Mei Li Vos, Tweede Kamerlid voor de PvdA volgde: 'Dit is de elite die ondervraagd is. Dat zijn afgestudeerde mensen en die komen voor een groot deel bij de grootste werkgever van dit land terecht. De overheid. Ze vertrouwen dus vooral zichzelf.'
Het vertrouwen in het Nederlandse bedrijfsleven is wel aan het dalen, van 60 naar 55 procent, met name de banken en de verzekeraars doen het slecht.
NGO's verliezen ook terrein: van 61 naar 59 procent.
Maar de echte losers zitten bij de religieuze instituties: die gingen van 57 naar 40 procent. Nederland is snel aan het seculariseren, ook al zou je dat niet snel denken.
Het was de 9e wereldwijde Edelman Trust Barometer, die gepresenteerd werd. En het was de tweede keer dat er Nederlandse cijfers zijn.
Wereldwijd is het vertrouwen in het bedrijfsleven overigens sterk gestegen, samen met NGO's zijn bedrijven de meest vertrouwde instituten. Behalve dus in Nederland waar de regering hoger scoort en het vertrouwen in de bedrijven daalt. Ter vergelijking: in 14 van de 18 onderzochte landen wordt het bedrijfsleven meer vertrouwd dan de overheid.
Annemieke Kievit, general manager Edelman in Nederland: 'Er zijn vier factoren die het vertrouwen in een organisatie kunnen maken of breken: klanttevredenheid, reputatie, leiderschap en lokale bekendheid. Als het mis gaat, heeft ieder van deze factoren een ander effect.
'Zo dalen bijvoorbeeld de verkoopcijfers als er iets mis is met de kwaliteit van een product of dienst, daalt de merkvoorkeur bij verslechtering van de reputatie, daalt de koers bij gebrek aan leiderschap en is het lokale gedrag van invloed op het bestaansrecht van een organisatie.'
Opvallend is het grote vertrouwen in de media. De media genieten in Nederland zelfs het meeste vertrouwen van alle andere ontwikkelde landen. Bovendien is alleen in Nederland een toename in vertrouwen in de media zichtbaar.
Het onderzoek is uitgevoerd onder 150 Nederlandse opinieleiders. Dat is niet veel, maar wat lezen of zien die mensen?
De Telegraaf (40 procent), de Volkskrant (37 procent), RTL (33 procent), CNN (25 procent) en Google (17 procent) worden het meest genoemd als bron voor zakelijke informatie.
Welke media vertrouwen ze het meest?
Vooral tv nieuws (57 procent). Radionieuws (53), analistenrapporten (49), de dagbladen (48) en de zakenbladen (43 procent) scoren ook goed op credibility.
Wat staat er onderaan op de credibility-lijst?
De website van het bedrijf zelf (19 procent), online forums (19) en nog erger: blogs (9) en social networking sites (8).
Helemaal onderaan op de lijst van media die vertrouwd worden staat overigens advertising (corporate en product-advertising) met 7 procent.
Deze Nederlanders gebruiken blogs overigens ook amper.
Als de vraag luidt: From which of the following sources do you get information on a regular basis?, zegt slechts 4 procent van de onderzochte opinieleiders: blogs. In de meeste andere landen is dat aantal hoger: VS (11 procent), Duitsland (13 procent) en UK (9 procent). En in heel Europa scoren blogs nog 10 procent.
Welke media gebruiken ze dan wel voor het verkrijgen van business information?
In Nederland is dat vooral tv nieuws (76 procent), dagbladen (77) en zakenbladen (44). De traditionele media dus.
Achtergronden van het onderzoek
Het jaarlijkse Trust Barometer onderzoek is een wereldwijd onderzoek naar het vertrouwen van opinieleiders in overheden, bedrijfsleven, media, non-gouvernementele organisaties (NGO's) en religieuze instellingen.
De negende Trust Survey is uitgevoerd door middel van een 30 minuten durend telefonisch interview met 3.100 opinieleiders: 400 in de VS, 300 in China en 150 in zowel Nederland, Groot-Brittannië, Duitsland, Frankrijk, Italië, Spanje, Zweden, Polen, Rusland, Ierland, India, Japan, Zuid-Korea, Canada, Brazilië als Mexico.
Alle interviews zijn afgenomen in oktober en november 2007.
Opinieleiders zijn in het onderzoek gedefinieerd als: hoger opgeleiden in de leeftijdscategorie 35-64 jaar. Ze hebben daarnaast aantoonbare interesse in media, economie en politiek.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!