CMC in actie tegen ban op kinderreclame

In een brief vandaag aan staatssecretaris Medy van der Laan van Mediazaken heeft het CMC, de koepelorganisatie van de communicatiebranche, haar verbazing uitgesproken over haar voornemen alle commerciële zendtijd bij de Publieke Omroep rondom kinderprogrammering in de ban te doen.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Het CMC baseert zich op berichten in de media, maar zag dit voornemen ook bevestigd onlangs in antwoorden op vragen uit de Tweede Kamer.

‘Uw standpunt verbaast ons. Eerder heeft u zelfs uitdrukkelijk aangegeven zelf niet te geloven in het nut van een dergelijk verbod. Het doet daarnaast geen enkel recht aan de inspanningen die vanuit de branche in overleg met het kabinet worden ondernomen om knelpunten zoveel als mogelijk op te lossen via zelfregulering. Het spijt ons bovendien dat u uw vastberadenheid nog niet met de branche heeft willen toetsen aan de argumenten’, aldus het CMC/Centrum voor Merk en Communicatie in de brief.

Het CMC wijst op de zelfregulering via de Reclame Code Commissie, de activiteiten van Sire en van de Stichting Reclamerakkers. De SRR heeft, samen met een groot aantal relevante organisaties op het gebied van kinderen, media en reclame in de Nederlandse samenleving, een initiatief genomen voor zelfregulering. Zij probeert van kinderen ‘mondige consumenten’ te maken via het onderwijs.

De brief, ondertekend door CMC-voorzitter Hans Hillen, is vandaag ook naar de Tweede Kamer gestuurd.

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie