Doel van de campagne is dat mensen op internet bewuster omgaan met hun persoonsgegevens. Cybercriminaliteit komt immers steeds vaker voor en neemt telkens andere vormen aan, waardoor het iedereen kan raken. Minister Ernst Hirsch Ballin van Justitie heeft maandag het startsein gegeven voor een publiekscampagne die mensen wijst op de gevaren van cybercrime.
De campagne houdt de internetgebruiker een spiegel voor: ben jij je bewust van de gegevens die je over jezelf achterlaat op internet? Via radio- en televisiespots geeft de campagne vijf concrete tips voor dagelijks internetgebruik. Daarnaast maakt de campagne gebruik van de website www.veiliginternetten.nl en van banners op websites van publieke en private campagnepartners.
Uit onderzoek van de RVD blijkt dat veel Nederlanders wel weten dat het verstandig is om een virusscanner en een firewall aan te schaffen. Maar minder bekend is dat hun onlinegedrag er toe kan leiden dat ze via internet worden opgelicht of dat er misbruik van hun identiteit wordt gemaakt.
Voorlichting aan internetgebruikers heeft prioriteit voor het kabinet. Hierbij werkt Justitie nauw samen met Economische Zaken en Binnenlandse Zaken. Het programma Digibewust en Digivaardig (EZ) en Govcert/Waarschuwingsdienst (BZK) ondersteunen deze publiekscampagne actief. Ook publieke en private partijen nemen hun verantwoordelijkheid en steunen deze publiekscampage “Veilig Internetten” . Hierbij gaat het om Opta, Consuwijzer, de internetproviders UPC, KPN, xs4all, Telfort en Het Net, Marktplaats, de Nederlandse Vereniging van Banken, Google en om sociale netwerksites zoals Hyves en You Tube.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!