Camiel Overgaauw zet een opmerkelijke stap in zijn loopbaan. Hij heeft Het PR Bureau, waarvan hij managing-partner en mede-eigenaar was, ingeruild voor de functie van hoofd communicatie bij het ROC van Amsterdam, domein Zorg, Gezondheid & Welzijn.
Overgaauw kwam in 2011 bij Het PR Bureau in dienst als senior pr-adviseur. Een echte bureaujongen, afkomstig van Van Dooren Advies, en daarvoor onder meer adviseur voor Winkelman Van Hessen.
Hij kocht zich in 2013 in Het PR Bureau in en na het vertrek van medeoprichter Marnix Geus kreeg hij het samen met Jacqueline Bosselaar volledig in handen. Later voegden zich ook Stef de Jong en Wilmar Tax tot de aandeelhouders toe. Overgaauw heeft zijn deel inmiddels verkocht.
‘Zeker, in, omdat het werken bij HPB I Het PR Bureau meer was dan een baan. Ik leerde er ondernemen en het bureauleven met klanten en collega's was iets waar ik elke dag wel mee bezig was. Ook in het weekend en op vakantie. Hebben we genoeg werk? En ook over drie maanden? Hoe houd ik klant X binnenboord? Hoe krijg ik De Volkskrant morgen naar ons pers-event? Ik heb uiteindelijk zoveel verschillende rollen gehad. Van senior pr-adviseur tot teamleider, maar ook minder voor de hand liggende taken zoals interior-decorator van ons kantoor en hovenier.’
‘Ons kantoor stond bekend als een urban jungle. We hadden honderden tropische planten en zowel collega's als klanten vonden het te gek. Dus op zondag stond ik vaak samen met mijn zoons urenlang nog met een gietertje alle planten water te geven.’
‘Dat begrijp ik, maar de keuze voor ROC van Amsterdam-Flevoland kwam op mijn pad nadát ik de beslissing had genomen om te vertrekken. Dit past gewoon goed in de fase waarin ik nu zit en -niet onbelangrijk - ook de fase waarin het MBO College West nu zit. Er spelen allerlei positioneringsvraagstukken en er is enorm veel te doen. Zij hebben hun nek voor mij uitgestoken door iemand aan te nemen zonder onderwijservaring, en ik heb op mijn manier ook een risico genomen. Tot nu toe valt het goed in elkaar en lijkt de overstap prima uit te pakken.’
‘In 2022, toen HPB het creatief digitaal-bureau LikeFriends overnam. Gedurende die transactie heb ik al een deel van mijn aandelen verkocht. Het was voor het eerst in de ruim 10 jaar dat ik bij HPB zat dat ik begon te fantaseren over het idee om weer wat anders te doen. Op eigen houtje te ondernemen en weer iets van de grond af op te bouwen. Dat versterkte zich in de zomer van 2023 toen HPB verhuisde van het Weesperplein naar het huidige pand in de Houthavens.’
Bij de verhuizing van HPB raakte ik noodgedwongen los van het advieswerk. Ik vond dat heerlijk. Een beter moment om de knoop door te hakken was er niet
'Het kantoor werd nagenoeg casco opgeleverd. Samen met de eigenaar Gerose, architect Alan Doorson en designer Marielle van Essen hebben we in drie maanden tijd een uniek gebouw ingericht en opgeleverd. In die tijd raakte ik noodgedwongen ook los van het advieswerk. Het was heerlijk om te doen en ik kon er al mijn energie en creativiteit in kwijt. Toen het pand na de zomer werd opgeleverd zei iedereen in mijn omgeving al: 'Het zal wel even wennen voor je zijn om weer back to business te gaan'. En dat was ook zo. Een beter moment om de knoop door te hakken was er eigenlijk niet.’
‘Het kwam niet als een erg grote verrassing. HPB investeerde altijd veel in coaching, de verbinding met elkaar en de vraag of iedereen nog blij en gelukkig was. We hebben altijd elkaar aangemoedigd om de spreekwoordelijke vis op tafel te leggen, om te voorkomen dat ie ging stinken. Dat ik open stond voor een andere ervaring of uitdaging was wel bekend. Ik vermoed dat de verrassing vooral zit in de snelheid waarmee ik uiteindelijk vertrokken ben en we alles hebben afgehandeld. Maar ik ben er trots op dat de verhoudingen nog steeds goed zijn. Ik heb met nagenoeg iedereen binnen HPB nog contact. Niet meer dagelijks, zoals in het begin, maar wel regelmatig.’
Het was gewoon goed zo. HPB zit in mijn bloed en als het bureau mij ooit nog nodig heeft in de toekomst, wie weet
‘Dat was niet leuk en soms ook pijnlijk omdat privé en zakelijk bij mij altijd dwars door elkaar heen liepen. Altijd een belangrijke vraag in dit soort trajecten is: wat is de actuele waarde van het bureau en dus ook van de aandelen? Dan ben je er overigens nog niet want er moet ook een koper zijn die bereid is om die prijs te betalen.'
'Uiteindelijk ben ik er met Jacqueline en de zittende partners uitgekomen. Zij gunden mij een goed vertrek en ik ben ook zeker niet tot het uiterste gegaan. Het was gewoon goed zo. HPB zit in mijn bloed en als het bureau mij ooit nog nodig heeft in de toekomst, wie weet keer ik dan wel terug in wat voor rol dan ook. Ik blijf trouwens nog ondernemen: als strategy-partner en investeerder ben ik nauw betrokken bij de groei van het merk hotelmagique.com, het digitale platform van creative-director Milou Neelen.'
ROC van Amsterdam-Flevoland is een soort mini-stad met 33 duizend studenten en honderden docenten. Elke dag gebeurt er iets waarop we moeten acteren. Van interne communicatie tot events en van de dagelijkse operatie tot wat complexere positioneringsvraagstukken. Het is heel veelzijdig werk en leuk om te doen. Mijn ambitie is te aan een leuk en gemotiveerd team te bouwen en met elkaar het imago van werken in de zorg verbeteren. Tijdens de coronatijd had iedereen oog voor de zorg en was het ineens een vitale sector. Dat gevoel zou ik graag inhoud willen geven.’
Het beeld in de buitenwereld dat het vooral hard werken is in de zorg en matig betaald. Dat is veel te beperkt
‘Inderdaad, dat is jammer want dat heeft het beeld in de buitenwereld versterkt dat het vooral hard werken is in de zorg en matig betaald. Dat is te beperkt. We laten graag een ander geluid horen, bijvoorbeeld verhalen over innovatie in de zorg en hoe zorgtechnologie helpt om straks langer en vitaler thuis te blijven wonen. Er zit in West een ambitieuze directie en we hebben een geweldig communicatieteam, dus wat ons betreft gaan we ervoor.’