Dat meldt NRC Handelsblad. Britse bedrijven hebben de afgelopen maanden veel minder geld besteed aan advertenties en andere vormen van marketing dan in hun marketingplannen stond. Voor het derde achtereenvolgende kwartaal hebben adverteerders hun marketingbudgetten bijgesteld, staat te lezen in het Bellwether Report, een kwartaaloverzicht van het Britse Institute of Practitioners in Advertising (IPA). Het rapport, waaraan 250 Britse bedrijven deelnamen, wordt gezien als een barometer voor het vertrouwen in de Britse economie.
De verlaging van de marketingbudgetten is de sterkste sinds de aanslagen van 11 september 2001, is de conclusie uit het rapport. ´Het feit dat het zo slecht gaat als na 11 september is zeer zorgwekkend´, aldus Chris Williams van onderzoeksbureau Markit Economics, een van de opstellers van het rapport. ´Rond 9/11 was er sprake van een daling door een zeer dramatische gebeurtenis. Wat we nu zien is een brede, fundamentele verzwakking van de economie als geheel.´
Britse bedrijven snijden in hun marketingbudgetten omdat de omzetten tegenvallen, de kosten stijgen en het vertrouwen in de economie daalt. Het Bellwether rapport spreekt van meer tegenvallers in de rest van het jaar. Vooral de traditionele media hebben het hard te verduren. Positief is dat de grootste adverteerders Unilever en Procter & Gamble hebben toegezegd niet te zullen bezuinigen op hun budget.
Volgens NRC is de Nederlandse advertentiemarkt vooralsnog redelijk stabiel. Recente (bruto) cijfers van onderzoeksbureau Nielsen geven een stabiel beeld.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!