De online consumentenbestedingen via smartphone en tablet zijn in 2013 gestegen naar € 1,3 miljard. In de 2e helft van 2013 bedroegen de mobiele bestedingen € 735 miljoen; dat is 13% van de totale e-commerce markt. Hiermee zijn de uitgaven via smartphone en tablet ruim verdubbeld ten opzichte van dezelfde periode in 2012. Dit blijkt uit de M-commerce Monitor 2013-2 van Blauw Research en Thuiswinkel.org.
In de laatste 6 maanden van 2013 zijn ruim 14 miljoen bestellingen gedaan via mobiele apparaten. Dit is een groei van 84% ten opzichte van jaar daarvoor. In totaal zijn in 2013 ruim 26 miljoen online bestellingen gedaan via een smartphone of tablet. Consumenten doen ook steeds vaker grote of dure aankopen mobiel. Zij besteedden in de laatste zes maanden van het jaar gemiddeld € 52 per bestelling; 21% meer dan in 2012. De betaling van de mobiele aankopen wordt net als online in het algemeen voornamelijk met iDEAL gedaan.
Zeven op de tien consumenten bestelt vooral via tablets. Met €532 miljoen komt bijna driekwart van de mobiele bestedingen via tablets. 96% van de aankopen via de tablet worden thuis gedaan, terwijl de smartphone met 37% vaker buitenhuis wordt gebruikt. De sterke toename van de mobiele consumentenbestedingen komt onder andere doordat steeds meer mensen online kopen via hun smartphone of tablet. Het aantal mobiele kopers is in de laatste zes maanden van 2013 gestegen naar 2,7 miljoen. Bijna een verdubbeling ten opzichte van een jaar eerder.
Frank Sibbel(Blauw Research): "Consumenten ervaren het mobiel bestellen als zeer gemakkelijk. Het mobiele apparaat is vaak binnen handbereik en men kan snel en makkelijk informatie opzoeken en bestellen. De snelle groei van mobile devices zorgt ervoor dat consumenten steeds vaker mobiel online zijn en dus ook steeds vaker mobiel bestellen".
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!