Vanmiddag werd in Amsterdam de nieuwe Bavaria-campagne gepresenteerd.
Trendgoeroe Marian Salzman mocht opdraven om de Metrosexual ten grave te dragen en de komst van de Ubersexual aan te kondigen.
De man die weer lekker ongedwongen man is. Helemaal zichzelf en dus een hekel heeft aan dassen en scheren. Geen watje meer, maar een echte vent.
De campagne van Bavaria, gemaakt door KesselsKramer, is gebaseerd op dat idee van de terugkeer naar mannelijke waarden.
We zien een over the top-film van Amerikaans sprekende mannen die strijken, boodschappen doen, hun haar laten wassen en daar duidelijk genoeg van hebben.
'Vroeger droegen we een harnas, nu een stropdas', zegt er een. Een ander spreekt over vroeger toen het nog om de vraag ging: 'doden of gedood worden'. Ze breken los uit het watjes-bestaan en eten rauw vlees en rennen door het bos, trekken bomen uit de grond, terwijl hun haar snel groeit en er flinke baarden ontstaan. Ze komen uiteindelijk samen in een kroeg waar ze Bavaria drinken. 'Zo. Nu eerst een Bavaria.'
KesselsKramer-strateeg Matthijs de Jongh zegt dat dit het vervolg is van de distributiecampagne waarin Bavaria gepusht werd in plaatsjes als Nederland en Moddergat.
De distributie is nu op peil en dus kan er weer aan het merk gewerkt worden. Print volgt nog.
En online gebeurt er ook veel, zegt Peer Swinkels, die de marketing doet bij Bavaria. Er is na een intensieve competitie een samenwerking aangegaan met bureau Achtung van Dick Buschman. Swinkels zegt dat Bavaria nu ook eigenaar is van Bavaria.com en dat we daar veel activiteit mogen verwachten. 'Want online heeft collega Heineken toch veel goed werk verricht.'
Wanneer zien we online iets? Swinkels: 'Binnen twee maanden.'
Over de campagne zegt de representant van de 7e generatie Swinkels: 'We willen laten zien dat we echte mannen zijn. En vrouwen willen dat ook. Ze willen geen watjes.'
Salzman vult aan: 'Dit gaat over real guys. It's on trend'.
De Jongh: 'Bavaria is altijd op zoek naar iets anders. Het is toch de luis in de pels van de biermarkt. Nu geven we een wake up call aan de Nederlandse man.'
En Amstel dan? Dat merk zit toch ook zwaar op echte mannen onder elkaar met bijpassende humor.
Swinkels: 'Amstel is vrienden onder elkaar met de bijpassende humor. Bavaria is toch individueler en met beide benen op de grond.'
Salzman's verhaal was kort, maar wel aardig: het grootste probleem van de man is de vrouw, zei ze. Vrouwen veranderen snel en winnen overal terrein. Ze worden ook kritischer in hun partnerkeuze.
Salzman haalde een onderzoekje uit de VS aan onder 1.000 mannen en vrouwen tussen de 21 en 29 jaar en die geen partner hadden. Hen werd gevraagd wanneer ze met een nieuwe partner naar bed zouden gaan.
De mannen kwamen uit op een gemiddelde van 4 tot 5 dagen. Ze vonden het wel spannend om het langzaam op te bouwen, was de mening. Bovendien wilden ze niet te eager klinken.
De vrouwen hadden daar minder moeite mee en kwamen uit op 1 tot 2 dagen, want ze hadden geen zin om zoveel tijd te verspillen als het toch niets zou worden.
De ouderwetse, niet-communicatieve man met sexistische trekjes heeft wel voor ze afgedaan, zegt Salzman, maar wie komt dan nog wel in aanmerking?
Niet de Metrosexual. Deze man won terrein door de wetten van de vrouwen te eerbiedigen, zegt Salzman. De Metrosexual hield van vrouwendingen zoals gezichtsverzorging, mode en interieurdesign.
Toch kon dit niet lang duren, zegt Salzman.
Ze dreven te ver weg van echt mannengedrag, dat toch wel een zekere appeal heeft voor vrouwen. De Metrosexual had te weinig energie en was te veel slaaf van bepaalde magazines en andere pseudo-autoriteiten. In feite was hij toch te oppervlakkig en daardoor te weinig interessant voor vrouwen. Hij opende echter wel de deur voor de Ubersexual.
De Ubersexual is de man die vol passie is voor zijn interesses en relaties. Hij doet de dingen, omdat hij ze zelf wil doen en niet omdat iemand anders dat zo goed of interessant vindt. De Ubersexual heeft zelfvertrouwen, is echt mannelijk en authentiek. Toegewijd en gepassioneerd in zijn werk en leven.
Salzman: 'Hij heeft geen spiegel nodig, zoals de Metrosexual, omdat hij weet wat hij waard is. Hij heeft geen tijd voor shoppen, omdat vrouwen dat graag willen. Zijn beste vrienden zijn mannen, vrouwen zijn geen vrienden, maar minnaressen. De snor komt helemaal terug. Gezichtshaar wordt weer echt een statussymbool.'
Merken met een verleden en traditie vallen goed bij deze groep. Salzman denkt overigens dat deze Ubersexual het vooral in Nederland extreem goed zal doen. We waren het eigenlijk al, zonder dat we het in de gaten hadden, vindt Salzman. We hebben ook veel minder last van politieke correctheid, die vooral de Amerikaanse en Britse mannen dwars zit.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!