Een jaar of wat geleden stoeiden we met Robeco al met het idee: financiële educatie. Hoe voed je de financiële klant op? Doe je dat als ze interesse hebben in je product? Of al veel eerder: in de schoolklas. We kwamen er niet uit.
Nu moeten banken en verzekeraars aan de bak. Klanten begrijpen de producten eigenlijk sinds jaar en dag niet. Journalisten trouwen ook niet. Zelden zulke onzinnige journalistieke teksten gezien, gelezen en gehoord als de laatste tijd over het fenomeen koopsompolis. Maar dit terzijde.
Financiële educatie. Hoe gaat dat eruitzien? Als een schoolboek? Lesmateriaal, maar dan online? Blaadjes? Campagnes?
Bank- en verzekeringsproducten zijn low interest. Dus hoe krijg je de consument (of zakelijke klant, die er namelijk ook niets van begrijpt) zover dat hij wél iets begrijpt. Rabobank is lekker bezig en kiest in de nieuwe financiële wereld voor financiële educatie voor jongeren. Neem www.baasovereigengeld.nl, ofwel B.O.E.G. Leren omgaan met geld. Erg goede poging, waarbij de uitdaging als altijd niet ligt in het maken van aardige content – dat lukt namelijk wel – maar in het zorgen voor bereik. Wie gaat er naar B.O.E.G? Of: hoe gaat B.O.E.G. naar de jongere? Via social media, banners, Google?
www.MyFirstHome.nl – dat we bij ons in huis maken - is ook een vorm van financiële educatie. Weer Rabobank. Beide concepten beginnen met het emotioneel betrekken van de consument bij het onderwerp. Als de klant eenmaal ‘binnen’ is, begint het Grote Uitleggen. Het valt niet mee, maar het is niet onmogelijk.
De grootste valkuil aan klantzijde is de te innige band die is opgebouwd met het jargon. Zo hebben we een klant die altijd op zoek blijft gaan naar ‘de beste vermogensoplossingen en die een optimale mix blijft zoeken van risicodragende risicomijdende investeringsobjecten’. Andere teksten zijn taboe. Grafische uitleg zou tekort doen aan zijn positionering van high-end-dienstverlener.
De grote vraag die op tafel van ons vak ligt: wie zijn er goed in financiële educatie? Reclamemakers? Journalisten en redacteuren? Uitgevers? De communicatiemensen aan klantzijde? De ontwerpers?
De vraag die dan meteen volgt: moet je als communicatieman/vrouw de producten zelf een beetje snappen? Kent u iemand in uw communicatieomgeving die heel kalm de koopsompolis of een willekeurig derivaat kan uitleggen?
Precies.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!