Premium

Axel Kenninck (manager TMG Startups): 'Het idee zelf is minder belangrijk'

5 vragen aan het het nieuwe incubator programma van Telegraaf Media Groep.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Waarom begint TMG een startup tak?

Kenninck: &;TMG heeft dit programma gestart, omdat we de innovatieve ontwikkelingen in ons bedrijf willen samen brengen met ontwikkelingen die buiten ons bedrijf plaatsvinden, zodat dit een versterkende werking creëert. Daarnaast zijn we van mening veel te kunnen leren van met name ontwikkelingen buiten TMG en dus hebben we dat onszelf ook als primair doel gesteld; een omgeving waar we voor startups de kans van slagen zo groot mogelijk maken en waar wij als TMG daar zoveel mogelijk van kunnen leren.&;


Achtergrond van het TMG Startups managementteam is aardig corporate. Conflicteert dat niet met die ‘vrije jongens’ en hun nieuwe ideeën?
Kenninck: &;Nee, het is hun bedrijf. Ze kunnen hun voordeel doen met de kennis, infrastructuur en financiële steun van de corporate jongens, maar het levert ze geen beperkingen op.&;

Op wat voor soort startups wil TMG zich focussen?
Kenninck: &;Startups die zich in een vroeg stadium bevinden. In principe is een sterk uitgewerkt plan voldoende, maar startups die al live zijn zijn we ook in geïnteresseerd. Daarnaast zoeken we startups waarbij we het idee hebben nuttige kennis toe te kunnen voegen en vice versa. Het is belangrijk voor ons dat het een bepaalde innovatie met zich mee brengt en bij voorkeur een activiteit die we nog niet in ons bedrijf hebben.&;

Wat zijn de stappen die een startup doorloopt bij jullie? 
Kenninck: &;We beginnen met een seedfund. In ruil daarvoor vragen we de startup te bewijzen dat er een behoefte is aan het product of idee. Dat kan in allerlei verschillende vormen. Daarna breiden we gedurende 2 jaar de funding uit, maar met een sterke focus op lean development. Er moet dus een fail early, fail often mentaliteit heersen. Na de 2 jaar hopen we een sterke relatie te hebben gebouwd waarin we door kunnen investeren, maar dat is geen must.&;

Wat zijn veel voorkomende fouten van startups bij het aantrekken van investeerders?
Kenninck: &;Wij raden startups aan realistisch te blijven in hun doelstellingen en communicatie. Of de persoon achter de startup voldoende passie, realistisch vermogen en doorzettingskracht heeft, is belangrijker dan het idee zelf. We investeren uiteindelijk in de persoon en de uitvoering van het idee. Het idee zelf is eigenlijk veel minder belangrijk.&;

premium

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen lezen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Advertentie