Leuk bericht gisteren in het AD: van de grote supermarktketens heeft Albert Heijn
de minste voetballiefhebbers.
31 procent van de AH-klanten kijkt nooit naar voetbal op tv, en 17 procent zelden. Edah krijgt juist de meeste voetbalfanaten over de vloer (51 procent), gevolgd door de C1000 (49 procent).
Ajax is veruit de favoriete club en heeft binnen de huishoudens meer fans dan Feyenoord, PSV, AZ en Heerenveen samen.
Wat moeten supers met deze wetenschap?
GfK-directeur Joop Holla: 'Supermarkten tonen steeds meer interesse in voetbal. Super de Boer sponsort de KNVB, Plus de Eredivisie. Daarnaast zien we meer supers verschijnen bij voetbalstadions, zoals Jumbo in Groningen en Plus in Almelo.'
Hij wijst op het WK-voetbal, volgend jaar in Duitsland. 'Dan gaan supermarkten ongetwijfeld weer heel veel promotieacties doen.'
Dan is dus handig om te weten of je veel voetbalfanaten als klant hebt.
Afgaande op de resultaten zou AH zich niet zo hoeven inspannen deze zomer. Woordvoerster José Mes: 'Maar toernooien als een WK leven niet alleen onder voetbalfans, maar onder álle Nederlanders. Denk maar aan onze spelerskopjes tijdens het laatste EK, waarvan er miljoenen zijn uitgegeven. Dat was een rage.'
Het WK volgend jaar in Duitsland zal waarschijnlijk door 75 procent van de Nederlanders op tv worden gevolgd.
Als bondscoach Marco van Basten het succes van het Europees Kampioenschap in 1988 kan herhalen, toen Nederland in Duitsland kampioen werd, is ook net als in 1988 een herstel van het consumentenvertrouwen niet uit te sluiten, denkt het AD.
Voetbalsucces als viagra voor de economie?
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!