Yarden gaat door met bloedirritante Adelheid Roosen-campagne

‘We blijven de dood bespreekbaar maken.’

Uitvaartorganisatie Yarden is vast van plan om de als bloedirritant ervaren campagne met Adelheid Roosen (zie video onderaan) te continueren. De campagne die bedoeld is om , kreeg een storm van kritiek te verduren en ‘’ in 2015 zelfs de Loden Leeuw, maar dat is voor de directievoorzitter van Yarden, Ron Bavelaar, geen reden om te stoppen met de campagne. Bavelaar: ‘De vele reacties op onze campagne met Adelheid Roosen tonen aan dat het bespreken van de dood voor veel mensen nog altijd lastig is. Adelheid heeft persoonlijk ervaren hoe belangrijk het is om te weten wat de wensen van een dierbare zijn om op een goede manier afscheid te kunnen nemen. Daarom gaan we door met onze campagne, want we willen de dood bespreekbaar maken.’

Bijna de helft
Eerder onderzoek van Yarden zelf zou aantonen dat bijna de helft van de inwoners van Nederland (46 procent) wensen of ideeën over de uitvaart nog nooit heeft besproken met de directe omgeving. Een ruime meerderheid heeft wensen rond de uitvaart niet vastgelegd.

 

Wensenbank
Een van de meer recente initiatieven van de uitvaartorganisatie is de Yarden Wensenbank, die mensen moet helpen om hun uitvaartwensen in een ongedwongen setting te bespreken. Het uiteindelijke doel daarvan is om de laatste wensen vast te leggen en zo een goed afscheid mogelijk te maken. Bavelaar zegt dat Yarden in Rotterdam mensen op straat spontaan heeft uitgenodigd op de Yarden Wensenbank om met elkaar in gesprek te gaan over hun afscheid en afscheidswensen. Jong, oud, echtparen, vriendinnen, vrienden. Bavelaar: ‘Heel opvallend was dat iedereen, na het overwinnen van een “drempel”, heel openhartig sprak over die afscheidswensen. Mensen ervaren hierdoor dat het praten over de dood en hun afscheid heel zinvol is en erkennen het belang van het vastleggen van hun wensen.’

Taboe
Bavelaar zegt uit ervaring te weten dat veel mensen het bespreken en vastleggen van uitvaartwensen voor zich uit schuiven. Bavelaar: ‘Hierdoor hebben nabestaanden bij de dood van hun dierbare nog te vaak vraagtekens over de laatste wensen. Terwijl het zó belangrijk is om recht te doen aan die uitvaartwensen. Het helpt nabestaanden bij het omgaan met het verlies. Het is daarom belangrijk dat mensen nadenken over hun laatste wensen, hierover praten met hun naaste omgeving en dit vastleggen. Tegelijkertijd zien we ontroerend mooie (voor)beelden als we mensen uitnodigen om gewoon op straat over de dood en hun afscheid in gesprek te gaan. We blijven ons dan ook inzetten om het taboe rond de dood te doorbreken en een passend afscheid voor iedereen bereikbaar te maken.’

Yarden over Yarden
‘Met meer dan 100 jaar ervaring en een vereniging van bijna één miljoen leden is Yarden dé uitvaartorganisatie van heel Nederland. Als afscheidsspecialist ondersteunt en inspireert Yarden bij het organiseren en verzorgen van een passende begrafenis of crematie. Door voorlichting en het initiëren van diverse activiteiten wordt bewustwording over leven, dood en afscheid bevorderd. Yarden maakt een persoonlijk afscheid voor iedereen bereikbaar en betaalbaar, omdat een goed afscheid mensen verder helpt. Met 900 medewerkers, 200 vrijwilligers, 76 uitvaartverzorgers, 41 uitvaartcentra, 24 crematoria, 26 franchisenemers en 7 begraafplaatsen in Nederland zit Yarden altijd in de buurt.’

 

 

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie