P&G schrapt opnieuw 50% van zijn bureaus

De adverteerder wil meer zelf doen, meer automatiseren en minder vaste samenwerkingen.

Procter & Gamble (P&G) wil het aantal bureaus terugbrengen naar 1250. Het concern (bekend van merken als Head & Shoulders en Pampers) wil mediaplanning, -inkoop en -distributie vaker zelf doen en verder automatiseren.

Besparing
P&G heeft het aantal bureaus in vier jaar tijd al met 60% teruggebracht, van 6000 naar 2500. Volgens het merk levert dat een besparing op van 750 miljoen dollar. Het bedrijf wil nu nog eens 50% van de bureaus schrappen en hoopt daarmee 400 miljoen dollar te besparen.

CFO Jon Mueller zegt in Marketing Week dat P&G ‘bereid is te betalen’ voor creativiteit, maar wil besparen op andere zaken. ‘We hebben creatief talent nodig en zijn bereid om daarvoor te betalen. Maar we willen dit talent meer flexibel kunnen inzetten. Daarnaast willen we mediaplanning, -inkoop en -distributie verder automatiseren en meer zelf doen.’

Hiermee suggereert hij dat P&G vaker op projectbasis wil samenwerken met bureaus.

Ook Unilever, Mars en Asda willen minder bureaus
P&G is niet het enige grote merk dat met minder bureaus wil samenwerken. Volgens Marketing Week wil ook Unilever wil 2 miljard euro besparen op merk- en marketinginvesteringen, onder andere door het aantal bureaus met 50% terug te brengen naar 1500 samenwerkingen wereldwijd. Ook Mars en Asda kijken kritisch naar het aantal bureaus waarmee zij contracten hebben.

P&G is op meer punten aan het besparen. Het bedrijf schrapte 100 miljoen dollar in uitgaven aan digitale advertenties en dit heeft weinig invloed op bedrijfsresultaat.

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie