Premium

Nederlandse bedrijven zijn nog lang niet klaar voor invoering GDPR

Met nog vijf maanden te gaan is het merendeel van de organisaties nog druk bezig met de implementatie.

Aanleiding voor die conclusie zijn de reacties op de gratis AVG Status Check, die DDMA begin november introduceerde. Op basis van elf vragen, verdeeld over vijf thema’s, krijgen organisaties inzicht in waar ze staan en waar nog werk aan de winkel is. Inmiddels hebben ruim tweehonderd organisaties de checklist ingevuld.

Een inventarisatie van de antwoorden tot op heden, bevestigt dat het merendeel van de respondenten nog een slag te maken heeft. Een register waarin wordt bijgehouden welke persoonsgegevens worden verwerkt, ontbreekt bijvoorbeeld bij 56% van de deelnemers. Slechts 13% van de respondenten geeft aan dat een dergelijk register al is ingericht of dat deze verplichting voor hen niet geldt.

40% van de deelnemers kan nog niet alle verkregen toestemmingen voor het verwerken van persoonsgegevens inzichtelijk maken voor de toezichthouder en 27% van de deelnemers geeft aan nog geen AVG-proof privacy statement te hebben.

De GDPR-regels worden in mei van kracht, wat dus wil zeggen dat er nog vijf maanden resteren. Volgens Esther van de Bovenkamp, programmamanager non-profit en onderzoek bij de DDMA, zijn organisaties er wel volop mee bezig, maar ligt de focus tot op heden op het inzichtelijk maken van datastromen. ‘We merken dat ze daar al een tijdje mee bezig zijn en daar een aardige kluif aan hebben.’

Eind vorig jaar presenteerde DDMA al een peiling waaruit bleek dat (toen) slechts 36% van de Nederlandse bedrijven op schema ligt met de voorbereiding. Aan een tweede ronde van dit onderzoek wordt momenteel gewerkt (deelname kan via deze link).

Vanmiddag organiseert DDMA in Lab111 een update sessie met als titel ‘Alles wat me moet weten over de AVG’. Tijdens de bijeenkomst komt ook de benchmark van de AVG Status Check aan de orde.

5 maanden op de teller organisaties nog steeds niet helemaal klaar zijn voor de AVG. Het merendeel van de respondenten is nog druk bezig met de AVG implementatie.

premium

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen lezen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Advertentie