Premium

Klein meisje met paardenstaartje is grote winnaar bij PR Lions in Cannes

Brons voor Het PR Bureau

Fearless Girl is de grote winnaar van de PR Lions in Cannes. Het standbeeld van een meisje met paardenstaartje recht tegenover de the Charging Bull op Wall Street won gouden en een zilveren PR Lion en sleepte maar liefst drie Grand Prix’ binnen: voor PR, Outoor en Glass.
 
Een Nederlandse prijswinnaar was er ook: Het PR Bureau ging naar huis met een bronzen Lion voor de PR rond de Vodafone-campagne Get the Flow.
 
Vrouwen zonder vrees
 
Fearless werd vorig jaar op Wall Street geplaatst ter ere van Internationale Vrouwendag. Het is een protest tegen het gebrek aan topvrouwen in de Amerikaanse economie.

 
Juryvoorzitter Karen van Bergen prees de campagne, omdat die het probleem van het gebrek aan vrouwelijke leiders in het bedrijfsleven zo goed adresseert. Ook heeft het gezorgd voor de nodige bekendheid van het State Street Gender Diversity Index Fund, dat investeert in bedrijven die onderscheiden in een divers leiderschap.
 
Meisje versus stier: het debat
 
Zoals een goed PR-campagne betaamt leidde die ook tot discussie, iets wat niet beter tot uiting had kunnen komen dan in het debat of het meisje er wel mocht zijn.
 
Beeldhouwer Arturo Di Modica plaatste zelf zijn bull in 1989 met een guerrilla-actie, maar duldt het meisje niet naast zijn ontwerp. Ze zou volgens hem afbreuk doen aan de positieve boodschap van zijn beeld: ‘Het is nu veranderd in een dreiging, een negatieve kracht.’
 
Ook Fearless Girl werd ook stiekem geplaatst 's nachts, met vergunning overigens, en is inmiddels een trekpleister geworden. Het mag langer blijven staan van het stadsbestuur, tot februari 2018.
 
Reclamefeestje voor PR-bureaus
 
Het bureau dat tekende voor Fearless Girl is niet uit de PR-sector afkomt, maar de advertising agency McCann uit New York.
 
Er werden dit jaar overigens wel meer PR Lions gewonnen door PR-bureaus. Dat kwam voornamelijk door een wijziging van de reglementen. Dit jaar konden reclamebureaus of in-house teams een bureau voordragen dat de PR voor hun campagne deed. Won die campagne een Lion, dan kreeg het betrokken PR-bureau er automatisch ook een PR Lion voor. Zo won het PR Bureaus zijn bronzen PR Lion en haalde Finn PR in Belgie, het bureau van CommunicatieOnline-blogger Raf Weverbergh, goud en zilver voor de Coins of Hope-campagne voor Child Focus. 
 
Idee erachter
 
Kijken we naar de keren dat een winnend PR-bureau ook echt het brein achter een campagne was, dan worden de cijfers wat minder rooskleurig. Van de 100 uitgereikte PR Lions tekenden slechts zeven PR-bureaus voor het idee. Dat is ongeveer hetzelfde percentage als vorig jaar, toen slechts 5 van de 84 PR Lions naar PR-bureaus gingen. Geen van de zeven bureaus won goud.
 
Foto: ANP, collectie EPA
premium

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen lezen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Advertentie