Dat blijkt uit de NOM-cijfers van de periode vierde kwartaal 2016 tot en met het derde kwartaal 2017, die onlangs bekend werden gemaakt. De cijfers geven hetzelfde beeld als de voorgaande periodes: dalende printoplages, waarbij geen grote verrassingen en stijgende digitale oplages.
Print (totaal betaalde oplage)
Alle landelijke dagbladen zien hun printoplages dalen. De printoplage van De Telegraaf daalt het scherpst, gevolgd door die van het AD. FD, RD en nrc.next blijven overigens redelijk stabiel.
De Telegraaf (TMG) 359.143 (was 390.655)
AD (de Persgroep) 301.901 (was 322.943)
de Volkskrant (de Persgroep) 212.829 (was 219.264)
NRC Handelsblad (NRC Media) 132.111 (was 136.765)
Trouw (de Persgroep) 87.121 (was 89.023)
Het Financieele Dagblad (FD Mediagroep) 45.537 (was 46.509)
Reformatorisch Dagblad 41.931 (was 42.913)
Het Parool (de Persgroep) 41.723 (was 44.585)
nrc.next (NRC Media) 26.402 (was 26.484)
Nederlands Dagblad 19.368 (was 21.366)
Bij alle regionale titels zien we eenzelfde beeld: alle titels dalen in printoplage. De grootste regiotitel is De Limburger (combinatie) met een oplage van 118.915 (was 125.085), gevolgd door De Gelderlander met 102.604 (was 105.997) exemplaren.
Gratis dagblad Metro verloor in een jaar bijna 100.000 aan (gratis verspreide) oplage: van 406.527 naar 316.401 exemplaren.
Digitaal replica (Totaal Betaalde Gerichte Oplage)
Bij de totaal betaalde gerichte oplages van de dagbladen precies het omgekeerde beeld: er zijn soms forse stijgingen. NRC Handelsblad weet procentueel de grootste groei te pakken, de Volkskrant en De Telegraaf zien ook een grote plus.
de Volkskrant (de Persgroep) 95.539 (was 85.287)
NRC Handelsblad (NRC Media) 79.513 (60.587)
De Telegraaf (TMG) 50.460 (41.855)
AD (de Persgroep) 35.613 (33.891)
FD (FD Mediagroep) 31.815 (27.021)
Trouw (de Persgroep) 24.702 (20.437)
nrc.next (NRC Media) 18.459 (16.270)
Het Parool (de Persgroep) 14.762 (12.187)
Nederlands Dagblad 5.138 (4.717)
Reformatorisch Dagblad 4.637 (4.492)
Beeld: ANP