Warenhuisketen John Lewis is wereldwijd beroemd om zijn ontroerende kerstcampagnes, die traditiegetrouw in november online verschijnen. Sinds begin deze maand speculeren fans wild over de nieuwste editie (een nep-variant ging viraal) maar nu is de nieuwe video eindelijk online te bewonderen.
Traditiegetrouw gaat de commercial viraal (Man on the Moon is 25 miljoen bekeken) en is het een echte tranentrekker. Maar dit jaar pakt John Lewis het anders aan.
Minder zwaar
Na een jaar vol omstreden politieke verrassingen zoals Brexit en de verkiezing van Donald Trump, wilde het bedrijf dit jaar een minder ‘zware’ commercial maken.
Craig Inglis van John Lewis zegt: ‘Je kunt wel zeggen dat 2016 een zwaar jaar was, dus we hopen dat onze advertentie mensen laat lachen. Het filmpje draait om plezier en magie. We willen mensen eraan herinneren hoe het voelt om het perfecte kerstcadeau te geven.’
Trampoline
In de reclame zien we Bridget, een meisje dat houdt van springen. Haar vader en moeder hebben een trampoline voor haar gekocht. Die staat ’s nachts alvast in de tuin, zodat ze er op kerstochtend meteen mee kan spelen.
Midden in de nacht komen wilde dieren naar de tuin. Twee vossen, een das, een eekhoorn en een egel spelen met de trampoline. Hond Buster zit binnen en kijkt jaloers naar de spelende dieren. Maar op kerstochtend grijpt de hond zijn kans. Buster racet Bridget voorbij en nog voordat het meisje haar cadeau kan inwijden, springt de boxer op de trampoline.
De commercial is gemaakt door bureau Adam&Eve DDB. De productie kostte zo'n 1,1 miljoen euro en John Lewis besteedt nog eens 6,9 miljoen euro om de advertentie op tv uit te zenden. Dat meldt de Telegraph.
Snapchat, VR en Twitter
John Lewis verspreidt de campagne op allerlei manieren. Dit jaar gaat het Britse merk voor het eerst aan de slag met Snapchat. Reclamebureau Manning Gottlieb OMD regelde een speciale filter, waarmee Snapchatgebruikers zichzelf kunnen veranderen in Buster the Boxer.
Daarnaast experimenteert het bedrijf met virtual reality. In het warenhuis op Oxford Street krijgen klanten een Google Cardboard, waarmee ze zich wanen in de achtertuin uit de video. Er staat ook een 360-gradenvideo op Youtube. Als kijker sta je op het midden van de trampoline en kun je rondkijken terwijl de wilde dieren rondspringen. De animatie in dit filmpje is helaas beduidend slechter dan die in de commercial.
Discover Buster's Garden in 360
Ook op Twitter kun je met de campagne aan de slag. Tot zondag 13 november kunnen Twitteraars hun foto’s opvrolijken met plaatjes van Buster en de andere dieren uit de commercial.
Goede doel
De warenhuisketen liet ook een prentenboek en knuffels maken van de dieren uit de commercial. De opbrengst van pluche dieren gaat naar het goede doel: The Wildlife Trusts (een organisatie die opkomt voor wilde dieren).
‘We werken ieder jaar samen met een goed doel dat past bij onze commercial. Dit jaar willen we Wildlife Trusts steunen en kinderen kennis laten maken met wilde dieren in eigen land’, zegt Inglis.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!