Dit blijkt uit de nieuwste aflevering van de door online advertentieplatform Turn samengestelde Advertising Intelligence Index, die betrekking heeft op het eerste kwartaal van 2014.
Het rapport laat zien dat de prijsvorming van online adverising in de meer volwassen en daardoor sterk concurrerende markten zoals financiële dienstverlening en reizen, zich op een hoog niveau stabiliseert. Als verklaring geeft Turn dat data-gedreven inkoop de adverteerders meer inzicht levert, wat helpt om hun uitgaven beter te verdelen over de verschillende kanalen. Uit de onderzoeksresultaten blijkt bovendien dat adverteerders sterk investeren in opkomende regio’s en nieuwe kanalen. Zo schoten de bestedingen aan mobiele advertenties in de regio’s Europa en Azië bijvoorbeeld omhoog.
In vergelijking met het eerste kwartaal van 2013, toont het rappot een explosieve stijging aan mobiel adverteren (109%). Ook de bestedingen aan video advertising stijgen sterk, met 65%. Hoewel banner advertising wereldwijd wordt gezien als een traditioneel, minder snel groeiend kanaal, stijgen de uitgaven hieraan toch nog met 20%; evenveel als aan adverteren via sociale media.
Een analyse laat zien dat marketeers bereid zijn een hogere prijs te betalen om de doelgroep te bereiken als de concurrentie toeneemt. Dit verklaart de sterke stijging van de gemiddelde eCPM (effectieve kosten per duizend impressies) in verschillende kanalen. Hogere eCPM's zijn er voor adverteren in sociale media (64%), banners (21%) en mobiel adverteren (8%). Licht dalend is daarentegen de eCPM voor video advertising (1%). Dit als gevolg van toename van de beschikbare advertentieruimte.
Het rapport is gebaseerd op een analyse van data die afkomstig is van het Turn-platform dat miljarden impressies van digitale advertenties bevat. Via het Turn-platform worden dagelijks meer dan 100 miljard data-gedreven advertentiebeslissingen genomen op basis van meer dan 1,5 miljard geanonimiseerde kenmerken van klanten.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!