We hadden er de Bloeddonor Show voor nodig, en ook die heeft het probleem niet opgelost: het tekort aan donors die hun bloed willen afstaan. Dit probleem is niet exclusief Nederlands, en komt in de meeste welvarende landen voor. Ieder land voert ook zo zijn eigen campagnes.
Een bijzondere is er te vinden in Zweden, zo meldt de Britse krant The Independent. Daarin speelt communicatie met de donors een centrale rol.
Positieve feedback
Dat begint al bij de donatie zelf waarvoor mensen via een sms worden bedankt. Maar daar blijft het niet bij: ze krijgen daar ook een sms’je toegestuurd als hun bloed daadwerkelijk is gebruikt.
De Zweedse bloedbank zegt dat hij veel meer positieve feedback krijgt van donoren door de berichten. Ook is het beleid een hit op sociale media en heeft het de dialoog tussen mensen over bloeddonatie versterkt.
Terugkomen
Volgens de Zweden is het belangrijkste effect echter dat de donateurs terugkomen en opnieuw doneren. Het programma werd in Stockholm begon drie jaar geleden en wordt geleidelijk ingevoerd in andere gebieden in Zweden.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!