Tijdens MarketingLive deelde zij haar visie op het verbinden van merken aan consumenten aan de hand van de laatste technologische ontwikkelingen.
Onder meer de metaverse, Horizon Worlds, augmented reality en Meta Connect kwamen ter sprake. Om met het eerste te beginnen: de Metaverse is een verzameling virtuele, driedimensionale ruimtes die met elkaar zijn verbonden, zodat je er gemakkelijk tussen kunt bewegen. Hiermee kun je dingen doen die je in de fysieke wereld niet zou kunnen, met mensen die niet fysiek aanwezig zijn. De Metaverse is de toekomst van sociale technologie, die mensen dichter bij elkaar brengt. Je kunt er vrienden ontmoeten, werken, spelen, leren, winkelen, creëren, naar muziek luisteren en nog veel meer. Meta werkt niet alleen aan de metaverse, maar doet dat samen met andere bedrijven, organisaties en experts. Door verbeterde technologie is er ook steeds meer mogelijk. Bekende metaverse-achtige omgevingen zijn bijvoorbeeld Roblox, Fortnite en Horizon Worlds. Die laatste is een virtuele omgeving die werkt als een sociale VR-experience waar iedereen met elkaar in contact kan komen, games kan spelen, nieuwe hobby’s kan ontdekken en nog veel meer dan dat. Alles draait om de verbinding tussen mensen, zoals eigenlijk al het geval is vanaf het prille begin van internet. Of een eeuw daarvoor al, met de telegraaf.’
Veel merken denken dat ze overal aan mee moeten doen, zegt Vinson. ‘Ze zeggen: wat glimt dit mooi, dat wil ik ook! Zal ik ook maar een 3D-winkel openen? Maar daar gaat het niet om. Waar het wél om gaat, is hoe je een klant aan je merk bindt, op een manier dat die klant er echt iets aan heeft. Zo denken veel merken nog in tv-commercials, dat is eenrichtingsverkeer. Dit is meer alsof je op een date gaat met een klant, op wie je vervolgens indruk wil maken. Wat je doet, moet echt interessant zijn. Anders ben je zó weggeswipet.’
Als mooi voorbeeld noemt Vinson Wendyverse, de digitale omgeving van de bekende Amerikaanse hamburgerketen. ‘Aanvankelijk denk je als klant: wat heeft Wendy’s te zoeken in een virtuele wereld waar je hun vierkante hamburgers of de frosties met 9000 calorieën niet eens kan proeven. Ze hebben niet zomaar een Wendy’s Burger Joint gebouwd in Horizon Worlds, maar een omgeving gecreëerd die de klant een toegevoegde waarde biedt. Dat doen ze onder andere met games en activiteiten om aansluiting te vinden bij klanten. Het is hetzelfde als Heineken die een concert sponsort. Heineken maakt ook niet zelf de muziek, maar ze faciliteren toegang tot muzikanten en optredens die mensen anders niet hadden kunnen bijwonen. Zo kun je als merk iets geven aan mensen die je graag als klant wil.’ Een ander voorbeeld is onze samenwerking met de NBA, waarbij mensen basketbalwedstrijden konden bekijken via Horizon Worlds. Vanaf de eretribune, waar je als kijker het beste zicht hebt.’
Een andere belangrijke technologische ontwikkeling is augmented reality. ‘Binnen Meta hebben we hier Spark voor ontwikkeld. Veel merken willen hun eigen AR-effect (filter) creëren, maar om dit tot een succes te maken, moet dit echte waarde toevoegen voor de consument. Als het geen waarde kan toevoegen, dan is het waarschijnlijk niet de beste investering voor het merk.’
Een van de belangrijkste ontwikkelingen die is voortgekomen uit de pandemie is de explosieve toename van online shopping. ‘Ik was tijdens de eerste coronagolf in de VS gestrand, waar ik logeerde bij iemand die bij Dunkin’ Donuts werkt. Daar was alles gericht op de drive through, voor de mobiele app was de aandacht verwaarloosbaar. Maar plotseling viel alles stil en moesten ze aan de slag om hun technologie aan te pakken. Wat normaal jaren zou duren, werd nu binnen een maand geïmplementeerd. Dat zag je bij veel bedrijven gebeuren.
Iedereen zag ineens het belang van e-commerce.’ Binnen Meta is Discovery Commerce ontwikkeld. ‘Hiermee willen we de manier verbeteren waarop mensen online shoppen. Aan de hand van algoritmes krijgen klanten te zien wat ze willen kopen. Zelf zit ik midden in een
verbouwing en ben hierdoor op ideeën gekomen die ik niet zelf had kunnen googlen. Er zijn veel manieren om dit Discovery Commerce-gedrag te stimuleren. Denk hierbij aan het inzetten van livestreams voor productdemonstraties die klanten kunnen helpen. Bijvoorbeeld bij het informeren van klanten over een product, of te laten zien hoe ze het kunnen gebruiken en ze hopelijk inspireren om het product aan te schaffen.’
Wat Vinson merken wil meegeven is dat de mogelijkheden binnen de digitale technologieën haast onbeperkt zijn. ‘Maar voor je aan al die glorious stuff begint, moet je merk in de basis goed zijn. Zorg dat je mobiele app goed werkt. Dat je website snel laadt. Dat je advertenties
doen wat ze moeten doen. Veel merken klikken zelf nooit op hun eigen advertentie om te zien wat er gebeurt. Ik heb gezien hoe mensen een Instagram-poll wilden toepassen, maar je kon nergens op klikken: ze hadden die poll in een video geplaatst. Dat is pure geldverspilling. Houd altijd voor ogen hoe de klant jouw merk ervaart. Hoe maak je jezelf interessant voor de klant, hoe kun je hem laten weten wat een klant heeft aan jouw merk. Daar draait het om bij adverteren. Niet op wat voor platform je zit.’
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!