Het Nederlandse merk Ekster verovert de wereld met hun smart wallets, tassen en accessoires. ‘Onze groei is volledig te danken aan performance marketing’, vertelt managing director Tom van der Kolk. ‘Van elke euro die wij uitgeven willen we precies weten hoeveel we daarvoor terugkrijgen. Van ons marketingbudget besteden we 65 procent bij Meta. Hier komt ook 65 procent van de groei vandaan.’
De kracht van AI
Ekster maakt in zijn campagnes gebruik van de kracht van AI om de juiste klanten te vinden. Tom: ‘Het afgelopen halfjaar hebben we 2.500 verschillende creatives getest. Content is king – daar geloven wij in. Vervolgens moeten we de juiste advertenties bij de juiste mensen krijgen. Dat doen we door heel veel verschillende typen content te testen en het algoritme van bijvoorbeeld Instagram te laten bepalen aan welke mensen de uitingen moeten worden getoond.’
Content wordt korter en minder gelikt
Er is een duidelijke trend dat content steeds korter wordt, legt oprichter Olivier Momma van Ekster uit. ‘En we gaan steeds meer naar user generated content, waarbij de klant het product echt in handen heeft. Voorheen maakten wij alles in de studio en zag het er heel gelikt uit. Tegenwoordig schieten we in huis vijftig filmpjes per week. Gewoon met een telefoon, van een portemonnee in allemaal verschillende kleuren en vanuit verschillende hoeken. Het is een kwestie van veel video’s posten, en daarvan gaat er op een gegeven moment eentje viral.’
Ook rond de feestperiode, richting het eind van het jaar, produceert Ekster veel gerichte content. Tom: ‘Vorig jaar hebben we wel duizend creatives gemaakt, puur gefocust op Black Friday en holiday shopping. Dit met het doel om continu de best scorende content te vinden. Zoiets moet je goed voorbereiden, want het kost vrij veel tijd voor ons creatief team om alles te maken.’
Whitelisting werkt beter
Olivier voegt eraan toe dat Ekster whitelisting toepast bij user generated content en bij samenwerking met creators. ‘Dan tonen we bijvoorbeeld advertenties vanaf de handle van een creator op Instagram. Het effect is dat klanten de content toch iets sneller organisch vinden als het vanuit die creator wordt geadverteerd.’ Ekster werkt met zo’n 200 influencers per maand. Tom: ‘Een van de redenen waarom whitelisting goed werkt, is omdat het verhaal van de creators authentiek is. Als een creator echt overtuigd is van de kwaliteit van ons product en hij of zij vertelt daarover in de camera, werkt dat beter dan wanneer we een acteur inhuren.’
Met de groeten van Messi
De komende tijd wil Ekster zich meer ontwikkelen tot een reismerk, vertellen Tom en Olivier. ‘Binnenkort komen we met ons eerste backpack. We willen graag groeien in deze nieuwe product-vertical.’ Amerika is daarbij een interessante markt voor Ekster.
Het merk heeft in elk geval al de goedkeuring gekregen van niemand minder dan Lionel Messi. Ekster strikte de Argentijnse voetballer voor een limited edition Messi Wallet. Messi wijdde er zelfs een Reel aan op Instagram. Olivier: ‘Dat was een heel mooi voorbeeld van hoe we het graag zien: rough cut met de telefoon geschoten en heel kort.’
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!