Het stootte dit jaar Burger King van de tweede plaats van grootste hamburgerketens in de VS, maar legt het al 21 jaar af tegen een kleine snackbar in het Zeeuwse Goes.
De Amerikaanse fastfoodgigant Wendy’s verloor dinsdag opnieuw een rechtszaak tegen de lokale snackbar. Die mag haar naam behouden, en belangrijker nog, voorkomt dat de Amerikaanse hamburgerketen de Europese markt op kan.
De zaak roept allerlei associaties op, van David tegen Goliath of van een klein Gallisch dorpje in verzet tegen het grote Romeinse rijk.
Dochter Wendy
De hoofdpersoon hier heet Raymond Warrens, de man die in 1988 een snackbar opende en noemde naar zijn jongste dochter Wendy. In 1995 besloot hij de naam als handelsmerk te registreren.
Vijf jaar later raakte Warrens verwikkeld in een juridische oorlog met de Amerikaanse fastfoodketen Wendy's, dat sindsdien tal van pogingen ondernam om de merkrechten voor de Europese markt te verwerven.
Warrens zou volgens de Amerikaanse keten te kwader trouw hebben gehandeld in het deponeren. Hij zou misbruik hebben gemaakt van de bekendheid van het Amerikaanse merk. Maar geen argument hield stand bij de rechters. Telkens kwam Warrens als winnaar uit de strijd.
Twee is te veel
Ook toen de fastfoodketen aanvoerde de dat de twee merken prima naast elkaar zouden kunnen leven, omdat er geen verwarring zou ontstaan bij consumenten, liep dit spaak bij gerechtshof. Beide Wendy’s hadden hun merk met dezelfde beschrijving en inhoud gedeponeerd, leverden dezelfde producten en diensten, dat blokkeerde de optie om naast elkaar te bestaan, luidde het oordeel.
Warrens heeft in die jaren geen duimbreed toegegeven, de Zeeuw weigert te buigen voor de agressieve manier waarop de Amerikanen hem via juridische procedures te lijf zijn gegaan.
Ook de laatste poging bij het gerechtshof in Den Bosch viel in Warrens voordeel uit. De Amerikaanse keten eiste dit keer dat het merk is 'vervallen', omdat Warrens het ‘niet normaal’ heeft gebruikt.
Dat normale gebruik houdt in dat het merk daadwerkelijk wordt gebruikt voor de klassen waarin het is ingeschreven, en dat het wordt gebruikt om afzet te vinden of te behouden.
Volgens de keten Wendy’s is dat niet zo, wat onder meer zou blijken uit het feit dat snackbar Wendy’s slechts een vestiging heeft en buiten de regio geen reclame maakt.
Bedrijfskleding en sponsoring
Het gerechtshof in Den Bosch trekt dezelfde conclusie als de rechtbank eerder. Wendy’s uit Goes is als merk gewoon actief op de fastfoodmarkt. Dat blijkt uit onder meer uit het logo op de gevel, het verpakkingsmateriaal en kassabonnen waarop het merk te zien is, net zoals op bedrijfskleding en bij sponsoractiviteiten.
Bovendien bestaat de fastfoodmarkt grotendeels uit snackbars met niet meer dan één vestiging. Dat voor ‘normaal gebruik’ een snackbar meerdere vestigingen heeft of buiten de regio promotie maakt, is volgens de rechter helemaal niet noodzakelijk.
Warrens boekte daarmee zijn zoveelste overwinning in een zaak die zich inmiddels meer dan twee decennia voortsleept. Er zal ongetwijfeld nog een nieuw hoofdstuk worden geschreven in dit verhaal over een Amerikaanse gigant die zich stukloopt op een koppige Zeeuwse ondernemer.