Als we zeggen dat het een rottijd is geweest voor de musea, dan is daar niets aan gelogen. Ook het Van Gogh Museum kon niet wachten totdat het de deuren weer kon openen. Nu is het zaak om in de post-corona-era de turbo’s aan te zetten om de mensen weer naar het Van Gogh te krijgen. Wat is daarvoor nodig? Welke ijzers heeft het marketingteam van het museum in het vuur liggen? En welke rol speelt de campagne ‘Zie Van Gogh zelf’ daarin?
In de vierde aflevering van CMO Studio dit jaar, nemen we met Yvonne Nassar, head of marketing & communication bij Van Gogh Museum, de marketing-actualiteiten door en kijken we naar de langetermijn-marketingstrategie van het museum.
Bekijk de aflevering hieronder, of beluister hem als podcast via je favoriete podcast-app. (Te beluisteren via Spotify, Apple Podcast en Google Podcast.)
(Meer uitgebreide thema-agenda onder de video.)
Thema's deze aflevering
Spa haalt de nu 60-jarige Linda Deplacie terug voor de campagne ‘Beter drinken, beter leven’. Eerder was zij als 20-jarige en als 40-jarige te zien. Naakt. Werkt dat nog wel in een tijd waarin de woke-politie klaar staat om vrouwennaakt als seksistisch te veroordelen?
Matt van der Poel (RM) schreef in een opiniestuk dat merken de regels moeten durven doorbreken. ‘Al die brave merken en marketeers moeten branie laten zien’ Zijn merken inderdaad te voorzichtig?
Van Gogh Museum sloot zich recent aan bij landelijke actiedag Kapsalon Theater: een ludiek protest. Heeft de stunt geholpen?
Hyundai verlengt zijn partnership met Van Gogh Museum. En wel ‘vanuit een gedeelde passie voor natuur, kunst en design’. Wat zou Vincent van Gogh gevonden hebben van de samenwerking met dit merk?
Yvonne Nassar roept de winnaar van de week uit.
Museumbezoek heeft heel lang stil gelegen. Misschien zijn we het wel een beetje ontwend. Moeten Yvonne Nassar en haar team er extra hard aan sleuren om mensen weer in beweging te krijgen? En welke rol speelt de campagne ‘Zie Van Gogh zelf’ daarin?
Een museum is allang niet een plek meer om alleen maar naar toe te gaan om schilderijen te bekijken. Welke dingen doet het Van Gogh nu al die buiten het fysieke domein van het museum vallen? En wanneer zien we het Van Gogh zich manifesteren in de metaverse?
Terugkijken
2021
CMO Studio #1: Pieter Smeets (ASN Bank): ‘Duurzaam moet niet te moeilijk zijn'
CMO Studio #2: Merijn Everaarts (Dopper): ‘Groei is een superslecht model’
CMO Studio #3: Frans Leenaars (TUI): ‘Sinds de persco van 11 mei is de deksel eraf'
CMO Studio #5: David Verschoor (Hartstichting): ‘De traan is totaal niet meer onderscheidend’
CMO Studio #6: Greo Belgers (Triodos): ‘We werden als elitair gezien’
CMO Studio #10: Corné Hoogendoorn (Corendon): ‘Wij voorspellen wat iemands volgende vakantie wordt’
CMO Studio #11: Dorkas Koenen (Rabobank): ‘Marketeers moeten littekens oplopen’
CMO Studio #13: Patrick Kuijsters (Volksbank): 'Onze merkstrategie creëert veel samenhang'
CMO Studio #15: Andy Mosmans (Unknown Group): ‘Wij helpen oprichters hun roeping te realiseren’
CMO Studio #16: Rosella Passier (KNVB): 'Het magische oranjegevoel moet weer tot leven komen'
CMO Studio #17: Maryam Boonstra: 'We gaan niet mee in het prijsgevecht’
2022
CMO Studio #1 - 2022: Brenda Smith (A.S. Watson): ‘Het rommelige is onderdeel van ons merk’
CMO Studio #2: Els Dijkhuizen (Heineken): ‘Birra Moretti was grotere introductie dan Heineken 0.0’
CMO Studio #3: Evita Stoop (IBM): Met technologie alleen creëer je geen oplossingen’
CMO Studio ontvangt binnenkort Egmont Philips (Tata Consultancy Services)
CMO Day
CMO Studio is dé contentserie voor de CMO Community van Adformatie. Onder de vlag van CMO Community organiseren we verschillende live events, waaronder ook de CMO Day op 17 mei 2022.
House of Executives
De CMO Community maakt onderdeel uit van House of Executives. Dat is een label van Sijthoff Media dat gespecialiseerd is in het opbouwen en onderhouden van boardroom-netwerken voor CFO, CHRO, CIO, CMO en M&A. House of Executives ontplooit activiteiten voor C-level-executives uit het bedrijfsleven en de overheid in Nederland en België.