In een recent artikel van Travel Management stond een quote van PricewaterhouseCoopers hotel analist Bjorn Hansen, die stelde dat er de afgelopen 38 maanden 38 nieuwe hotel brands zijn bijgekomen. Hij noemt ze ook in dat artikel. Volgens mij zijn het er veel meer. Naast de opkomst van de boetiek en lifestyle hotels, zijn ook de "fashion" hotels sterk in opkomst. Zoekend op internet vond ik er al zo'n 20. Hoteliers zijn blijkbaar naarstig op zoek naar toegevoegde waarde.
De meeste nieuwe brands zijn samenwerkingsvormen tussen onroerendgoed eigenaren en bestaande hotel exploitatie maatschappijen. "Lifestyle" betekent vooral een trendy design en flatscreens. Van een slim eersteklas interieur voor middenklasse prijzen, tot ongekende luxe en design. Vooral gericht op de hardware. En weinig dialoog zoekend met de klant.
Een paar voorbeelden:
Andaz Hotels van Hyatt. Veel "style". De lobby als huiskamer lijkt het grootste wapenfeit. Wel een site met mooie foto's. "Groen" zijn de hotels in de wijze van bouwen.
Nylo Hotels. Hier krijg je een "urban style boutique hotel". Allergie vrije kamers en kunst van lokale kunstenaars. Design voor een betaalbare prijs. Wel leuk: eigen muziek, een kledinglijn en kunstlijn, waarvoor je bestellingen kunt doen via de site.
Joie de Vivre Hotels. Een collectie van bijzondere hotels in Californie. Yvette is hier je "matchmaker", die het hotelselectie aanbod aanpast aan je "mood", welke je zelf via een wizard bepaald. Ook een fotowedstrijd, waarbij je een jaar gratis slapen kan winnen is eindelijk een beetje web2.0.
Nederland doet ook mee. Binnenkort gaat CitizenM Hotels van start. Op Schiphol en in Amsterdam-Beethovenstraat. Deze hotels bieden een huiskamer, een "canteen" met sushi's en een 5 sterrenhotelkamer op slechts 13 vierkante meter. De verlichting stem je zelf af op je "mood". Geen spa of health faciliteiten. De web2.0 activiteit bestaat uit het vormen van een CitizenM community, waarbij "citizens" elkaar tips geven afgestemd op je "mood". Zit nog niet veel content in, maar ja, ze zijn nog niet open.
Een andere ontwikkeling zijn de fashion hotels. Grote mode merken starten hotels op de hotspots van deze wereld, zoals Moskou en Dubai. Weinig "dialoog" met de markt te ontdekken, maar een hoge toegevoegde waarde verwachting van het modemerk zelf, dat garant moet staan voor de komst van de nieuwe "bovenklasse" hotel gasten.
Voorbeelden zijn Armani hotels, Missoni Hotels, Bulgari Hotels. Of Hotel Grunewald van de hand van Karl Lagerfeld.
Veel luxe en lifestyle, weinig "internet interactie" met de potentiële klant en veelal geen reserveringsmogelijkheden via internet. Maar de doelgroep zijn natuurlijk mensen met PA's, butlers en secretaresses. Dan hoef je, ook in de huidige tijd, niets van internet te weten. Je wappert gewoon met je "Dubai First Royale Black Master Card" en de wereld ligt aan je voeten!
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!