Steeds vaker schuiven merken hun traditionele marketingstrategie aan de kant voor een thought leadership strategie. Aan de hand van deze visie positioneren organisaties zich als autoriteit in hun specialisme. Maar wat is thought leadership precies? Hoe pak je het aan? En werkt deze strategie wel echt? DPG Grow zet het voor je op een rij.
Grote ideeën en standpunten
De definitie van thought leadership luidt:
“Het proces waarbij grote ideeën en standpunten worden ingenomen over problemen waarmee kopers worden geconfronteerd, het uiten van die ideeën in meerdere soorten content en het delen van de ideeën met prospects en klanten om hen te informeren, ze in een dialoog te betrekken en je bedrijf te positioneren als een betrouwbare bron.”
Thought leadership omvat zes verschillende dimensies die samen beschrijven waar het om gaat:
1. Grote vragen
Zorg dat je de buitenwereld goed begrijpt, aan de hand van onderwerpen die spelen bij de verschillende stakeholders. De verbinding met de wereld om de organisatie heen is essentieel om de grote vragen te kunnen stellen.
2. Grote ideeën
Grote vragen kun je alleen beantwoorden met grote ideeën. Het is belangrijk om vernieuwend, onconventioneel, origineel of op z’n minst interessant te zijn ten opzichte van wat er al beschikbaar is.
3. Standpunt innemen
Een thought leader neemt een standpunt in. Dat is een belangrijk verschil met pure expertise, waarbij je je baseert op feiten. Thought leadership is per definitie subjectief, omdat het de ideeën beschrijft die jouw merk heeft bij de grote vragen.
4. Willen veranderen
Het is voor thought leaders niet voldoende om hun ideeën te delen of de dialoog aan te gaan. Het doel is om mensen en hun gedrag te veranderen. Uiteindelijk moet de samenleving veranderen of transformeren.
5. Expertise en vertrouwen
Thought leadership is iets anders dan expertise alleen. Tegelijkertijd bestaat de basis voor de grote ideeën uit expertise en vertrouwen. Dit zijn de elementen die draagvlak creëren bij de doelgroep.
6. Doelbewuste activiteit
Thought leaders sturen aan op een proces, een platform, strategie of een mechanisme. Het doel is om zoveel mogelijk mensen tot actie aan te zetten, om samen te veranderen en te transformeren.
Bron: Forrester
Voorbeelden van thought leadership
Een goed voorbeeld van thought leadership is de Bill & Melinda Gates Foundation. Zij hebben zichzelf gepositioneerd als denkers over volksgezondheid. Hun enorme nieuwsgierigheid en heldere standpunten maakt ze voorbeelden voor velen, en een aanspreekpunt om inspiratie en informatie op te halen. De waarschuwing van Bill Gates in 2015 over een aanstaande pandemie is misschien wel het sterkste voorbeeld.
Andere voorbeelden van thought leadership zijn bijvoorbeeld Tesla en Nike. Tesla is een fabrikant van elektrische auto’s. En het merk is tegelijkertijd veel meer. Het doel is namelijk om de auto-industrie te veranderen, en daarmee de wijze te veranderen waarop we nadenken over mobiliteit in het algemeen.
Nike heeft een minder specifiek maatschappelijk thema opgepakt, maar maakt zich hard voor wat er op dat moment speelt. De inzet varieert van anti-racisme campagnes naar de missie om mensen fit te houden vanuit hoop en eenheid. Alle drie de thought leaders gelden als visionairs binnen hun branche. En als vooruitstrevend op het wereldtoneel.
Meer van dit soort inspiratie? Kijk snel op www.dpggrow.nl en volg DPG Grow op LinkedIn!
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!