Onlangs heeft de hoogste Europese rechter de merkregistratie van twee slagzinnen naar de prullenmand verwezen. Op 1 februari weigerde het Europese Gerecht de slagzin Sustainability through Quality in te schrijven en twee dagen later, op 15 februari, gebeurde hetzelfde met de slogan Other companies do software we do support. Beide zinnen zijn volgens het Gerecht niet onderscheidend en je kunt ze daarom niet als merk beschermen.
Hels karwei
Het registreren van een slagzin als merk is een hels karwei. De Europese rechter hanteert als regel dat een slagzin die alleen beschouwd kan worden als een reclame-uiting of promotionele boodschap geen onderscheidend vermogen heeft. Het publiek zal zo’n zin niet als herkomstaanduiding, als merk, opvatten. Merkregistratie is dan uitgesloten.
Weigeringen
Slagzinnen hebben natuurlijk vaak juist primair een reclame- en promotie-functie en dus vliegen de weigeringen je om de oren. Heel veel slogans komen het merkenregister gewoon niet in. Wij hebben naar aanleiding van de laatste uitspraken van het Europese Gerecht eens gekeken welke slagzinnen er de afgelopen maanden door het Europese merkenbureau werden afgewezen.
Geweigerde slagzinnen
Keeps critical systems running
We save lives
Realizing tomorrow’s medicines
Investiert in Zukunft
Respects your product
It’s easy to be helium free
Creating a cleaner world
Portfolio for the future
Timeless art of leather
True sound. As the artist intended
Now work. All play
Best sommelier of the world
Treurig
Het is een treurige verzameling, deze als merk gestrande slogans. Natuurlijk, de aanvragers kunnen deze zinnen gewoon blijven gebruiken, maar bescherming krijgen ze er niet voor.
Vorspung durch Technik
Toch blijft het een grijs gebied, het oordeel over het onderscheidend vermogen van slogans. In 2010 deed het Europese Hof van Justitie een interessante uitspraak, die de deur naar meer slagzinregistraties leek open te zetten. Volgens het hof kon Vorsprung durch Technik, een slogan van Audi, als merk geregistreerd worden.
Ondanks het feit dat het ook gewoon een promotionele boodschap is, heeft Vorsprung durch Technik volgens het Hof meer in zich, waardoor de zin onderscheidend wordt. ‘De zin vraagt zekere uitleggingsinspanning van het publiek. Verder getuigt deze slogan van een zekere originaliteit en pregnantie, waardoor hij gemakkelijk te memoriseren is’ aldus het Hof. Hmmmm... uitleggingsinspanning? Originaliteit en pregnantie? Makkelijk te ‘memoriseren’? Waar zit nu precies het grote verschil met de geweigerde zin Sustainability through Quality? Ik vind het lastig.
Wet dust
Maar welke slagzin kan nu wel rekenen op bescherming? De kans lijkt het grootste als de zin een element bevat dat hem net iets origineler, meer onderscheidend maakt. Denk daarbij aan bepaalde alliteratie, rijm, een woordspeling, een dubbele betekenis of tegenstrijdigheid. Zo kreeg Wet dust can’t fly, een slogan voor stofzuigers, in 2015 bescherming als merk. Een belangrijke reden voor acceptatie was dat de zin ‘letterlijk onjuist’ was, want als stof nat is, is het geen stof meer, aldus het Gerecht.
Wow no Cow!
Voor wat het waard is. Ik kwam ook een uitspraak tegen van een weigering van de slogan Wow No Cow! De slagzin, van het bedrijf Oatly, werd aangevraagd voor onder andere melkproducten en kleding. Nadat de zin in eerste instantie geaccepteerd was, oordeelde de Kamer van Beroep in mei 2022 dat de merkregistratie toch werd ingetrokken: geen onderscheidend vermogen! En dat terwijl Wow no Cow! mij nu juist door rijm en ritme een prima onderscheidende slogan lijkt: origineel, pregnant en makkelijk te ‘memoriseren’, zou je zeggen.
Bas Kist - Merkenbureau Chiever
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!