Veel media trekken onzinnige conclusies na uitspraak over het merk Big Mac

Kan iedere hamburgerbakker de naam Big Mac gebruiken, zoals het AD schrijft? Natuurlijk niet, het merk Big Mac staat nog als een huis.

Big Mac
Shutterstock

Als ik de Nederlandse media moet geloven is het einde van het merk Big Mac nabij. ‘McDonald’s verliest exclusieve recht op de naam Big Mac’, schrijft NRC.

Het AD doet er nog een schepje bovenop: Iedere hamburgerbakker mag de naam Big Mac gebruiken’.

Lekkere ronkende koppen en stevige artikelen, maar er klopt helaas weinig van. Dat merk Big Mac staat nog steeds als een huis.

Conflict Supermac’s

Wat is er precies aan de hand? Hamburgergigant McDonald’s ligt al jaren overhoop met de Ierse fastfoodketen Supermac’s. Als de Ieren in 2014 het plan opvatten uit te breiden naar de rest van de Europese Unie en een merkregistratie voor Supermac’s aanvragen, maakt McDonald’s bezwaar. Op basis van onder andere de merkregistratie van het woordmerk Big Mac weet McDonald’s de Europese aanvraag van het merk van Supermac’s te blokkeren.

Gebruik Big Mac

Onder het motto ‘de aanval is de beste verdediging’ besluit Supermac’s vervolgens uit een ander vaatje te tappen. Het bedrijf begint een juridische procedure bij het EWuropees Gerecht om de Europese merkregistratie van Big Mac onderuit te halen. Supermac’s voert aan dat de registratie van Big Mac ongeldig is omdat het merk de laatste jaren niet gebruikt zou zijn.

In het merkenrecht geldt de regel dat je een merk moet gebruiken om je rechten in stand te houden. Maak je gedurende een periode van 5 jaar geen gebruik van het merk, dan kan het verval van je rechten door een ander worden ingeroepen.

Sandwich met kip

Het lijkt een onzinnige zaak, want we weten toch allemaal dat dat merk Big Mac door McDonald’s op grote schaal voor een broodje hamburger wordt gebruikt? Dat klopt, maar daar gaat het bij deze zaak dan ook niet over, want daar zijn partijen het over eens: Big Mac staat gewoon voor een broodje hamburger.

Echter, bij de Europese merkregistratie van Big Mac heeft McDonald’s niet alleen ‘sandwiches met vlees’ vermeld, maar ook ‘sandwiches met kip’ en ‘diensten van een restaurant’.

Geen gebruik

En voor die producten en diensten kan McDonald’s inderdaad geen gebruik van het merk Big Mac laten zien. Logisch: voor hun kipsandwiches gebruiken ze immers de merknaam McChicken en het restaurant heet ook geen Big Mac, maar McDonald’s.

Daarom bepaalde het Europese Gerecht op 5 juni dat de merkrechten van Big Mac vervallen zijn, alleen voor zover het gaat om kipsandwiches en restaurantdiensten. Voor sandwiches met vlees staat het merk gewoon nog als een huis.

Supermac's, het Ierse merk dat de zaak tegen McDonald's aanspande
Supermac's, het Ierse merk dat de zaak tegen McDonald's aanspande

Verkeerde conclusies

Maar moet je dan nu, zoals de media doen, concluderen dat iedereen nu gewoon kipsandwiches onder de merknaam Big Mac mag verkopen?

Nee, natuurlijk niet. Een merkregistratie geeft de merkhouder namelijk niet alleen bescherming tegen de producten die precies in de registratie vermeld staan, maar ook tegen producten die soortgelijk zijn. Denk je dat ik ermee wegkom als ik morgen gezondheidssandalen op de markt breng onder het merk Nike? Ondanks het feit dat Nike sportschoenen in zijn registratie heeft staan en niet sandalen, gaat het natuurlijk wel om soortgelijke producten en zal Nike mij stoppen.

Dat geldt dus ook voor de ondernemer die nu denkt dat hij zijn broodje kip gewoon Big Mac mag noemen. Broodje kip en broodje vlees zijn soortgelijke producten, dus McDonald’s veegt je in één klap van de mat.

Diensten van een restaurant

De aanval van Supermac’s op de merkregistratie Big Mac ging natuurlijk ook helemaal niet over die broodjes kip waarover de media nu lawaai maken. Het was Supermac’s te doen om de restaurantdiensten. Ze willen graag de naam Supermac’s als naam van een fastfood restaurant in Europa registreren.

Nu de merkregistratie Big Mac geen restaurants meer dekt, zijn de kansen op een succesvolle Europese registratie voor Supermac’s wat beter geworden.

Bas Kist is medeoprichter van Merkenbureau Chiever

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie