Update Oekraïne: ook Dell, Logitech en Ericsson verlaten Rusland

Adformatie houdt je op de hoogte van het marketing-, communicatie- en medianieuws over de oorlog in Oekraïne.

Dell-laptops in een winkel
Afbeelding: Shutterstock
30 AUGUSTUS

Ook Logitech, Dell en Ericsson vertrekken uit Rusland

Logitech, fabrikant van pc-producten, en telecombedrijf Ericsson wikkelen de komende maanden hun activiteiten in Rusland af en verlaten het land daarna compleet. Dat doen de bedrijven vanwege de aanhoudende onzekere situatie. Personeel werd begin dit jaar al met betaald verlof gestuurd. Computermaker Dell liet dit weekend aan persbureau Reuters weten dat het in augustus helemaal gestopt is in Rusland. Kantoren van de bekende pc-maker zijn een paar weken geleden al gesloten.

13 JULI

Lego trekt zich terug uit Rusland, ontslaat 90 medewerkers in Moskou

In navolging van merken als Nike en Heineken staakt ook Lego zijn commerciële activiteiten in Rusland. De speelgoedfabrikant heeft het contract beëindigd met Inventive Retail Group (IRG), het bedrijf dat namens Lego 81 winkels in Rusland uitbaat. IRG zag eerder al klanten Samsung en Nike vertrekken uit Rusland. 

Lego pauzeerde in maart het verschepen van speelgoed naar Rusland en sloot in juni diverse Russische winkels door bevoorradingsproblemen. 

Door het stoppen in Rusland ontslaat Lego ook negentig medewerkers in Moskou, schrijft CNN op basis van een verklaring van Lego.

 

12 APRIL

Oekraïens bier naar Nederland, opbrengst naar goede doelen

Chernigivske, het populairste biermerk in Oekraïne, is binnenkort ook bij Nederlandse supermarkten en horeca te koop. Brouwer AB InBev is tot dit besluit gekomen en belooft de complete winst te doneren aan organisaties die in Oekraïne humanitaire hulp verlenen. AB InBev zegt minimaal vijf miljoen euro toe en roept horeca-, groothandel- en retailpartners met verkoopinteresse op contact op te nemen.  

De blikken Chernigivske hebben een hartje op het etiket in de kleuren van de Oekraïense vlag. Op het etiket staat ook dat de winst naar goede doelen gaat om Oekraïne te steunen. AB InBev is de grootste bierbrouwer ter wereld en eigenaar van merken als Chernigivske, Hertog Jan, Bud, Corona en Leffe.

28 MAART

Heineken toch volledig weg uit Rusland, kritische berichtgeving speelt geen rol

Heineken heeft besloten zich volledig terug te trekken uit Rusland. ‘We zijn geschokt en diep bedroefd om te zien hoe de oorlog in Oekraïne zich blijft ontvouwen en intensiveren’, schrijft het in een persstatement.  Het is de eerste mondiale brouwer die tot zo’n vergaand besluit is gekomen.

De beslissing volgt op eerdere stappen van Heineken. Op 9 maart kondigde het aan geen Heineken-bier in Rusland meer te maken en te verkopen. Eerder al had het zijn investeringen en export naar Rusland stopgezet. Lokale bieren van het concern vielen niet onder de maatregel.

Rusland neemt dure Zwitserse horloges in beslag

De Russische autoriteiten hebben voor miljoenen euro's aan dure Zwitserse horloges van het merk Audemars Piguet in beslag genomen. Dat meldde de krant Neue Zürcher Zeitung. De inbeslagname kan een soort vergelding zijn voor het exportverbod op dure horloges naar Rusland door de Zwitserse overheid vanwege de invasie van Oekraïne.

De krant verwijst naar bronnen bij het Zwitserse ministerie van Buitenlandse Zaken. De actie zou zijn uitgevoerd bij winkels van Audemars Piguet in Moskou door agenten van de veiligheidsdienst FSB. Rusland heeft volgens de ingewijden gezegd dat de inbeslagname van de horloges samenhangt met douane-overtredingen, maar Zwitserland denkt dat het een vergeldingsactie is voor het exportverbod dat is opgelegd voor Audemars Piguet en andere bekende Zwitserse merken als Rolex, Patek Philipe, Cartier en Breitling. (ANP)

Zurich Insurance verwijdert logo met Z 

Zurich Insurance Group heeft besloten zijn logo met de witte Z op een blauwe achtergrond te verwijderen van de sociale media. Het Zwitserse verzekeringsbedrijf, met het hoofdkantoor in Zürich, wil niet geassocieerd worden met de Russische inval in Oekraïne.

De invasietroepen gebruiken de hoofdletter Z van het Latijnse alfabet, onder meer op militaire voertuigen en vlaggen, als teken van steun voor de oorlog en propaganda voor het Kremlin. Moskou noemt de gewelddaden in het buurland een "speciale militaire operatie".

 

 

Audemars Piquet-horloge, nu te koop voor 265 duizend euro
Audemars Piquet-horloge, nu te koop voor 265 duizend euro
logo zurich insurance
24 maart

Sijthoff Media en Capital C halen 752.000 euro op voor Oekraïne

Sijthoff Media en Capital C hebben in samenwerking met Nederland voor Oekraïne (NL4UA) en Human Rights Watch 752.000 euro ingezameld voor hulp aan Oekraïne. De ruim 200 bezoekers – waaronder veel succesvolle (tech)ondernemers en investeerders – werd opgeroepen direct bij te dragen.

De stichting NL4UA is een nieuwe stichting – opgericht door de Oekraïense reclamemaker Kseniya Negrutsa-Godska van NL4UA en Bas Godska (Acrobator Ventures) – die vluchtelingen matcht met Nederlandse gastgezinnen. Het opgehaalde geld is o.a. bedoeld voor huishoudgeld, medische hulp en kleding. De bijeenkomst werd mede-georganiseerd door Willem Sijthoff, die eventlocatie The Highlight in Capital C ter beschikking stelde en zijn uitgebreide netwerk mobiliseerde. ‘Er is veel geld nodig’, stelde Sijthoff, ‘niet alleen voor hulp ter plaatse, maar ook hier in Nederland om vluchtelingen een fatsoenlijk leven te bieden. De stichting NL4UA zorgt hiervoor.’

23 MAART

Total Design ontwerpt advertentie voor Bellingcat in Financial Times

The Financial Times heeft vandaag een paginagrote advertentie van Bellingcat in de krant geplaatst, ontworpen door designbureau Total Design. Bellingcat is een internationaal collectief van burgerjournalisten, onderzoekers en online researchers. Het collectief is gespecialiseerd in factchecken en onderzoekt internationale conflicten, zoals de huidige oorlog tussen Rusland en Oekraïne.

Nestlé stopt verkoop KitKat en Nesquik aan Rusland

Voedingsmiddelenproducent Nestlé stopt met de verkoop van niet-essentiële producten in Rusland, waaronder repen van het merk KitKat en cacaodrank van Nesquik. Wel blijft de Zwitserse multinational voedingswaren verkopen aan Rusland die volgens het bedrijf essentieel zijn. Het concern schrijft in een statement op zijn site: 'Dit beschermt het basale recht op voedsel.' Een precieze lijst van noodzakelijke voedingsmiddelen wordt door Nestlé niet beschreven.

22 MAART

Speedo stopt sponsoring Russische zwemkampioen Rylov om steun aan oorlog Oekraïne

Speedo stopt met de sponsoring van de Russische olympisch zwemkampioen Evgeny Rylov. De Rus was eind vorige week aanwezig in het Luzhniki-stadion in Moskou waar de de achtste verjaardag van de annexatie van de Krim werd gevierd. Poetin hioeld er een onvervalste propagandaspeech over de invasie in de Oekraïne.

Het zwemkledingmerk doneert het openstaande sponsorbedrag aan de vluchtelingenorganisatie UNHCR van de Verenigde Naties.

Spanningen lopen op tussen YouTube en Russische overheid

De spanningen tussen Alphabet, het moederbedrijf van Google en YouTube, en de Russische overheid lopen op. Youtube, dat vooralsnog toegankelijk is in Rusland, heeft een kanaal van het Russische ministerie van Defensie verboden, meldt persbureau Bloomberg op basis van een intern bedrijfsdocument dat het heeft ingezien. Volgens Alphabetmedewerkers zou die beslissing tot een verbod op YouTube in het land kunnen leiden.

Vorige week haalde YouTube al video's offline van het Russische leger waarin het de oorlog in Oekraïne een "bevrijdingsmissie" noemde. Enkele weken geleden besloot Alphabet al dat Russen geen advertenties meer konden kopen op Google. Het kantoor van Alphabet in Rusland is nog open, maar de afgelopen weken heeft het bedrijf stilletjes aan personeel weg verhuisd, zeggen anonieme bronnen tegen Bloomberg. (ANP)

Rusland verklaart ‘vijandige’ merken vogelvrij, McDonald’s moet vrezen

Wordt McDonald's binnenkort Oom Wanya's? Poetin heeft aangegeven dat hij de sancties als een oorlogsverklaring beschouwt, en de Russische regering zou een decreet hebben uitgevaardigd dat Russen onbestraft de  merkrechten kunnen schenden van bedrijven uit Rusland-vijandige landen.

21 MAART

Getty Images breekt met Russisch persbureau Tass wegens desinformatie

Getty Images zegt zijn contract met het Russische staatspersbureau Tass op. Het verwijdert alle inhoud van Tass nadat de overeenkomst officieel is beëindigd. Dat meldt Forbes. Het betreft hier niet zozeer een algemene repressaile voor de oorlog van Rusland tegen Oekraïne, maar heeft te maken met de desinformatie die Tass verspreidt. Het Russische persbureau zou de afgelopen jaren verschillende valse beweringen hebben gepubliceerd. 

Zo publiceerde Tass vorige week een verhaal waarin werd gemeld dat de Oekraïense president Volodymyr Zelenskky het land was ontvlucht, ondanks een overvloed aan foto's en afbeeldingen elders waaruit bleek dat dit niet zo was. NewsGuard, een in de VS gevestigde startup die desinformatie controleert en de geloofwaardigheid van websites beoordeelt, geeft Tass een score van 20 op 100 en waarschuwt iedereen die Tass-foto's publiceert om 'voorzichtig te werk te gaan' omdat het 'ernstige journalistieke basisnormen schendt'.

18 MAART

Burger King wil Rusland verlaten, maar filialen blijven open

Het moederbedrijf van fastfoodketen Burger King wil zijn activiteiten in Rusland staken vanwege de Russische invasie van Oekraïne, maar de Russische partner van het bedrijf weigert de achthonderd franchiserestaurants in het land te sluiten. Topman David Shear van Restaurant Brands International, de eigenaar van Burger King, omschrijft de terugtrekking uit Rusland als een "ingewikkeld juridisch proces". 

Burger King betrad de Russische markt via een samenwerkingsverband met zakenman Alexander Kolobov, Investment Capital Ukraine en VTB Capital. Restaurant Brands International heeft slechts een belang van 15 procent in de samenwerking en geen van de partners heeft volgens Shear een meerderheidsaandeel. Restaurant Brands International is begonnen met het proces om het eigendomsbelang in het Russische samenwerkingsverband af te stoten. (ANP) 

Ook Omnicom Group trekt zich terug

Omnicom Group is het zevende grote bureaunetwerk dat  zich terugtrekt uit Rusland. Het werkt samen met lokale partners om al zijn investeringsposities af te stoten, meldt het in een verklaringHet heeft een 'ordelijk proces' gepland om de continuïteit van de dienstverlening aan klanten te garanderen en om een ​​toekomst te bieden aan zijn Russische collega's, van wie sommigen al tientallen jaren bij Omnicom werken. Het verwacht binnenkort de details af te ronden.Omnicom noemt het de belangrijkste prioriteit  de veiligheid en het welzijn van zijn meer dan 200 collega's en hun families daar. 

17 MAART

Dentsu is het zesde bureaunetwerk dat zich terugtrekt uit Rusland

Dentsu heeft zich gevoegd bij de agencies die zich hebben teruggetrokken uit Rusland. Na WPP, Accenture, Havas, IPG and Publicis is het de zesde in rij die zijn consequenties heeft getrokken uit de Russische invasin in Oekraïne.  

16 MAART

Ook Publicis trekt zich terug uit Rusland, controle bureaus in handen van lokale management

Anderhalve week  nadat WPP bekendmaakte zijn operatie in Rusland te staken, en twee dagen later dan IPG, is ook Publicis over de dam. Het Franse concern trekt zich terug uit Rusland en draagt ​​de controle over bureaus over aan het lokale management. Dat meldt Campaign. Publicis heeft 1200 medewerkers in Rusland.
Sergey Koptev, de oprichter van Publicis in Rusland, neemt  de leiding over de Russische agentschappen 'met de duidelijke contractuele voorwaarde om een ​​toekomst voor de werknemers daar te verzekeren', aldus Publicis Groupe.
Volgens Arthur Sadoun, ceo en voorzitter van Publicis Groupe, wil de Franse bureaugroep het vertrek niet eerder bekendmaken voordat ze haar best had gedaan om de belangen van het lokale personeel te beschermen. 'Sinds het begin van de invasie hebben we gewerkt aan het verlaten van Rusland, terwijl we de eenzijdige agressie tegen Oekraïne krachtig veroordelen', zei Sadoun in een verklaring.

15 MAART

Grootste adverteerders stopten reclame in Rusland, alleen Chinese Alibaba en Tencent niet
Van de 20 grootste wereldwijde adverteerders volgens de ranglijst van het Amerikaanse advertisingtitel Ad Age zijn er 18 gestopt met adverteren in Rusland of hebben er hun activiteiten gestaakt. Twee bedrijven hebben dat niet gedaan, de Chinese merken Alibaba en Tencent. 

Topman IPG kondigt op LinkedIn boycot Rusland aan
Philippe Krakowsky, de ceo van Interpublic Group, deelt op linkedIn de afwegingen voor een boycot van Rusland. Zijn zorgen gaan ook uit naar de tweehonderd werknemers daar. 'We hebben bij onze Russische teams voldoende kapitaal op hun balans kunnen achterlaten om hun mensen voor minimaal zes maanden door te betalen.' 

14 MAART

 

Weleda stopt activiteiten Rusland
Weleda heeft de leveringen aan haar Russische vestiging in Moskou stopgezet. Ook zijn alle marketingactiviteiten in Rusland gestopt en is de webshop met onmiddellijke ingang offline gehaald. Het Zwitserse merk meldt humanitaire hulp te bieden aan mensen die door oorlog zijn getroffen.

Pfizer doneert Russische inkomsten aan Oekraiense hulporganisaties
Farmabedrijf Pfizer doneert  alle winst van zijn Russische dochteronderneming aan Oekraïense hulporganisaties. Dat meldt Forbes. Ook levert het alleen nog medicijnen voor  humanitaire doeleinden in Rusland, zo maakte het bedrijf maandag bekend

Rusland dreigt merken als Coca-Cola, McDonald’s, Ikea met inbeslagnames en arrestaties
Merken raken steeds meer betrokken bij de oorlog. Russische aanklagers dreigen bedrijven als Coca-Cola, McDonald's, Procter & Gamble, IBM en KFC-eigenaar Yum Brands  met het in beslag nemen van activa, waaronder handelsmerken, en de arrestatie van kritische bestuurders. Ook zouden de bedrijven voor de rechter worden gebracht. President Zelenski Oekraïne spreekt Microsoft, Oracle en SAP aan om juist meer tegen Rusland te doen (en dankt Facebook).

9 MAART


Heineken-bier stopt met productie, reclame en verkoop in Rusland
Heineken stopt direct met de productie, reclame en verkoop van Heineken-bier in Rusland. Dat heeft de bierbrouwer bekend gemaakt in een statement op zijn site. Eerder al had het bierconcern aangekondigd investeringen en de export naar Rusland stop te zetten. 

7 MAART


In marketing lijkt de Derde Wereldoolog al lang begonnen
Na aanvankelijk wegwuiven van Russische agressie tegen Oekraïne, buitelen merken nu over elkaar heen om Rusland de oorlog te verklaren. Peter Olsthoorn gaat in dit artikel in op de veranderde houding bij merken. 

4 MAART


Unilever neemt toch standpunt in over oorlog Oekraïne en Rusland
Eerder deze week zei topvrouw Hanneke Faber dat Unilever geen uitspraken zou doen. Nu volgt er toch een veroordeling van Poetin.

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie